S upervlak. Tak Čína označuje expres, který v sobotu slavnostně zahájil provoz na vysokorychlostní železniční trati mezi provinčními metropolemi Wu-chan a Kanton. Vzdálenost 1069 kilometrů zvládl za tři hodiny. Doposud to trvalo deset hodin. Podle místních médií se jedná o nejrychlejší železnici na světě.

Trať se budovala pomocí zahraničních technologií od roku 2005. První testy se uskutečnily počátkem prosince a dopadly úspěšně. V budoucnosti by měl nový rychlovlak spojit Kanton i s čínskou metropolí.

"Vlak může jet rychlostí až 394,2 kilometru v hodině. Je nejrychlejší na světě," uvedly čínské úřady. Poznamenaly, že rychlovlaky jezdí v Japonsku průměrnou rychlostí 243 kilometrů v hodině, v Německu 232 kilometrů v hodině a ve Francii 277 kilometrů v hodině.

 

Oficiální rekord v rychlosti jedné jízdy zatím drží francouzský expres TGV. 3. dubna dosáhl při testovací jízdě na trati z Paříže do Štrasburku rychlosti 574,8 kilometru v hodině.

Ve spolupráci s firmami Siemens, Alstom a Bombardier chce Čína v příštích třech letech vybudovat celou síť rychlých vlaků. Peking uskutečňuje ambiciózní program rozvoje železniční dopravy s cílem rozšířit současnou železniční síť v délce 86 000 kilometrů na 120 000 kilometrů, z toho 12 000 má být vysokorychlostních.

Již nyní je přitom čínská železniční síť druhá nejdelší na světě po Spojených státech.

Provoz na první vysokorychlostní trati byl v Číně kvůli olympijským hrám zahájen loni mezi Pekingem a Tiencinem na východě země. V Tiencinu se totiž uskutečnily některé soutěže.

V souvislosti s otevřením první vysokorychlostní tratě čínské úřady oznámily, že na rozvoj železnice chtějí vydat do roku 2012 asi 300 miliard dolarů.


Pýcha Číny
Čína v sobotu slavnostně zahájila provoz vlaku, který sama označuje za nejrychlejší na světě. Na vysokorychlostní železniční trati mezi provinčními metropolemi Wu-chan a Kanton jezdí průměrnou rychlostí 350 kilometrů v hodině.
foto: REUTERS