Ruský prezident Vladimir Putin před návštěvou Soulu nadnesl myšlenku, aby se Transsibiřská magistrála prodloužila až na jih Korejského poloostrova. To by podle něj zlevnilo přepravu asijského zboží do Evropy a mohlo přispět k znovusjednocení obou Korejí.

"Pokud by se Severní a Jižní Koreji podařilo domluvit mezi sebou na tom, že překonají politické potíže a obnoví transkorejskou železnici, a pokud by se korejské firmy zapojily do rozvoje železniční infrastruktury, včetně přístavů v KLDR, byl by to obrovský příspěvek (k znovusjednocení Koreje)," prohlásil Putin v rozhovoru s jihokorejskými novináři.

Putin podle serveru newsru.com argumentoval také tím, že trať vedoucí celým Korejským poloostrovem by bylo snadné napojit na Transsibiřskou magistrálu, což by zkrátilo a zlevnilo přepravu nákladů z Asie do Evropy.

Úsek trati mezi KLDR a Ruskem už funguje a jeho prodloužení by podle ruského prezidenta mohlo velice vyhovovat průmyslovým podnikům na jihu poloostrova.

Prezident v interview podpořil úsilí o znovusjednocení Koreje, což považuje za "přirozený proces", který by se měl odehrát "výlučně mírovou cestou" a se zřetelem na zájmy obou států. Obě Koreje jsou už od války na začátku 50. let minulého století oficiálně ve válečném stavu, letos na jaře KLDR vypověděla i všechny dohody o neútočení.

"Partnerům nelze nic vnucovat, jinak místo kladného výsledku nastoupí destrukce," varoval Putin a nabádal také, že je třeba přihlížet k obavám, které má KLDR o svou bezpečnost.

Putina nedávno americký časopis Forbes označil za nejvlivnějšího člověka na světě. "Děkuji expertům časopisu Forbes, ale to (ocenění) i zneklidňuje a omezuje v rozhodování. Nejmocnějším je dnes jeden, zítra druhý a pozítří třetí, ale tak to chodí, experti dělají svou práci - a já si toho raději moc nevšímám. Kdybych tomu připisoval význam, začne to ovlivňovat rozhodování, a to by bylo převelice smutné," řekl Putin.

Ve světové politice podle něj spíše rozhoduje ekonomika, jakož i morální zásady a také to, jakými způsoby si tyto mravní principy hájí. Sám by se prý rád dožil situace, v níž by se zásady a prostředky shodovaly.

Transsibiřská magistrála spojuje Moskvu s přístavem Vladivostok od roku 1916. Měří bezmála 9300 kilometrů a je nejdelší železniční tratí na světě a hlavní dopravní tepnou Ruska.

Letos v září, po pětileté výstavbě nové dráhy, získala KLDR opět napojení na transsibiřskou magistrálu otevřením 54kilometrového úseku mezi ruským městem Chasan na Dálném východě a zvláštní ekonomickou zónou, přístavem Rason na severovýchodě komunistického souseda.