Čína má nové satelitní snímky, na kterých je zachycen velký plovoucí předmět. Do jižního Indického oceánu byly podle malajsijského ministra dopravy vyslány lodě. Objekt je asi 22,5 metrů dlouhý a 13 metrů široký.

Snímky z čínského satelitu zvyšují naději na průlom v pátrání, řekl agentuře Reuters australský premiér Tony Abbott.

Malajsie krátce poté sdělila, že na výskyt možných trosek ve stejné oblasti Indického oceánu ukazují i nové francouzské satelitní záběry. I nedělní pátrání po zmizelém letounu, které trvá už třetí týden, ale skončilo bez výsledku.

"Čínské záběry ukazují tam dole na nejméně jeden velký objekt, stejně jako předchozí satelitní snímky. Patrně nyní máme několik velmi věrohodných stop a zvyšuje se naděje, ale nic víc než naděje, že jsme na cestě ke zjištění, co se stalo," řekl Abbott.

Podle serveru CNN Čína zveřejnila informaci, že snímky pořízené satelitem byly pořízeny před čtyřmi dny, 18. března. 

Hledání ztraceného letadla vstoupilo v sobotu do třetího týdne. Nedělní pátrání ztěžovala mlha, především v západních oblastech zkoumaného prostoru, uvedla australská námořní bezpečnostní správa AMSAM.

Mezinárodní týmy pátraly ve dvou zónách, které se nacházejí asi 2500 kilometrů jihozápadně od pobřežního města Perth na jihovýchodě Austrálie.

Do hledání se zapojilo osm civilních a vojenských letounů spolu s několika civilními a vojenskými plavidly. Probádalo se několik stovek čtverečních kilometrů. Pátrání bude pokračovat v pondělí.

Dobrou noc, rozloučil se pilot

Vyšetřovatelé mají podezření, že letadlo bylo úmyslně odkloněno tisíce kilometrů od své plánované trasy. Soustřeďují se především na teorie únosu či sabotáže, ale nevyloučili ani technické problémy. Prověřovali i oba piloty letadla, nic zvláštního ale neobjevili.

Britský deník The Daily Telegraph uveřejnil také záznam z kokpitu zmizelého letadla. Z přepisu konverzace pilotů s kontrolní věží nevyplývá nic podezřelého.

List přinesl záznam posledních 54 minut komunikace druhého pilota Fariqa Abdula Hamida s leteckými dispečery. Jeho poslední slova v sobotu 8. března v 1:19 zněla: "Dobře, dobrou noc." Od té doby po letadle, které směřovalo z Kuala Lumpur do Pekingu, nejsou žádné stopy.

Podle analytiků, kteří přepis konverzace pro britský deník zkoumali, hlášení vypadají zcela běžně. Dvě věci nicméně považují za podivné. Tou první je vzkaz z kokpitu v 1:07, kdy pilot říká, že letadlo se pohybuje ve výšce 35 tisíc stop (10 668 metrů). Toto oznámení nebylo potřeba, protože pilot to samé věži sdělil již o šest minut dříve.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se