"Činy kapitána a některých členů posádky jsou naprosto nepochopitelné, nepřijatelné a srovnatelné s vraždou," prohlásila jihokorejská prezidentka Pak Kun-hje.

Jihokorejské úřady mezitím zadržely další čtyři členy posádky trajektu, již dříve zatkly dva členy posádky a kapitána. Kapitán I Čun-sok čelí trestnímu stíhání mimo jiné kvůli zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě.

Před čtyřmi lety kapitán trajektu paradoxně vystupoval v propagačním videu, ve kterém říkal, že cestování trajektem je bezpečné, pokud pasažéři následují pokynů posádky.

"Pasažéři našich lodí z Icheonu na Čedžu a zpět si mohou užít bezpečnou a příjemnou cestu. Věřím, že pokud posloucháte instrukce posádky, plavba je bezpečnější než jízda jakýmkoliv vozidlem," říkal ve videu kapitán.

Zachránili se hlavně ti, kdo neposlechli

Právě posádka při středeční nehodě pravděpodobně pochybila, když nařídila pasažérům potápějící se lodi zůstat v kajutách, ze kterých později staly smrtící pasti. Jakmile se loď naklonila, neměli cestující prakticky šanci dostat se ven. Agentura Reuters dodává, že je typické v korejské společnosti takové rozkazy nekriticky přijímat, navíc z 476 pasažérů bylo 339 dětí. Většina zachráněných podle agentury rozkaz přeslechla, anebo ho ignorovala.

I Čun-sok se bránil, že se v případě kvapné evakuace obával, aby pasažéry na moři neodnesly silné ledové proudy. Svědci i fotografie pak dokázaly, že kapitán trajektu proti zvyklostem prchl z lodi mezi prvními.

Objevily se také informace, že na trajektu přestal fungovat lodní rozhlas, což znesnadnilo evakuaci. Kritice byla podrobena i komunikace s pobřežím. Podle agentury AP jeden z členů posádky se půl hodiny poté, co se plavidlo začalo naklánět, třikrát opakovaně dotazoval střediska pro námořní dopravu, jestli budou cestující neprodleně zachráněni, pokud opustí ohrožený trajekt. Pracovník střediska na druhé straně naléhal, aby lidem na lodi bylo umožněno uniknout.

Nezkušená navigátorka

Dosud není jasné, proč se loď potopila. Těsně před nabíráním vody trajekt prudce zatočil. Kapitán I Čun-sok nebyl prý v té době na můstku, ale ve své ložnici. Navigace byla v rukou šestadvacetileté členky posádky, která loď v této části trasy navigovala poprvé. Oblast je poměrně nebezpečná vzhledem k množství malých ostrůvků a silným proudům.

Úřady dosud potvrdily 64 obětí, dalších 238 se pohřešuje. Jsou mezi nimi především studenti jedné střední školy. V pátrání po tělech obětí pomáhají dvě americké miniponorky.

Trajekt Sewol ztroskotal ve středu ráno místního času nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, a to během třináctihodinové plavby na ostrov Čedžu.