Čína začala testovat loď na výstavbu umělých ostrovů. Média plavidlo s názvem Tiankun okamžitě označila za "magickou" loď na stavbu ostrovů. Tento tah by mohl vyvolat obavy v dalších státech jihovýchodní Asie, se kterými se Čína dlouhodobě pře o území v oblasti Jihočínského moře, kde už Peking řadu umělých ostrovů postavil. Číňané loď ukázali jen pár dní před zahájením státní návštěvy Donalda Trumpa v Pekingu. Washington Čínu za její aktivity v Jihočínském moři, kterým na lodích projíždí třetina objemu světového obchodu, dlouhodobě kritizuje.

Čína svou novou bagrovací loď s názvem Tiankun představila v pátek v přístavu ve východočínské provincii Jiangsu, uvedl to čínský státní list People's Daily. Loď nyní čeká testování, provoz by měla zahájit v červnu 2018. Plavidlo údajně dokáže vybagrovat až šest tisíc metrů krychlových materiálu během jedné hodiny, což odpovídá zhruba objemu dvou a půl olympijských plaveckých bazénů.

Číňané vyrobili bagrovací loď Tiankun, která vytvoří nové ostrovy
Cinane_vyrobili_bagrovaci_lod_Tiankun_ktera_bude_vytvori_nove_ostrovy.jpg

Podle Marine Design and Research Institute, který loď navrhl, jde o nejlepší plavidlo svého druhu v Asii. "Může být použito k pobřežnímu a kanálovému bagrování a rekultivačním operacím i za špatného počasí," uvedl zástupce institutu pro server Japan Times.

Bagr Tiankun měří 140 metrů na délku a 28 metrů na šířku. Na palubu lodi by se na délku vešlo pět basketbalových hřišť. Podle People's Daily dokáže plavidlo bagrovat až do hloubky 35 metrů a vykopaný materiál může přemístit až do vzdálenosti 15 kilometrů. Žádné jiné plavidlo na světě v současnosti materiál do takové vzdálenosti přemisťovat nedokáže. Díky různým typům bagrovacích fréz dokáže také rozbít různé typy kamene a dalších materiálů.

V posledních pěti letech Čína v Jihočínském moři masivně nasadila obdobná plavidla k budování umělých ostrovů, vojenských základen, letišť a radarových systémů, uvedl deník Financial Times. Čínské aktivity v oblasti vzbudily odpor ze strany dalších států jako Vietnam, Malajsie, Filipíny nebo Brunej, které si také nárokují části moře. Čína v loňském roce naznačila, že s bagrováním v oblasti nebude v takovémto měřítku pokračovat, zahájení testování nového "superplavidla" by ale mohlo znamenat opak.

Doposud byla hlavním čínským bagrovacím plavidlem loď Tianjing, s jejíž pomocí Čína údajně postavila sedm ostrovů ve sporné oblasti Jihočínského moře. Podle People's Daily bude bagr Tiankun až 1,3krát výkonnější. To by Číně umožnilo s jeho pomocí postavit až devět ostrovů za jeden rok. Právě vlastnictvím několika uměle vybudovaných ostrovů odůvodňuje Čína své nároky v Jihočínském moři.

Spojené státy Čínu obvinily z militarizace Jihočínského moře. Peking to odmítl s tím, že jeho činnost na ostrovech je legální, uvedl server Financial Times. Postoj Washingtonu k nárokům Číny v Jihočínském moři je jednou z třecích ploch ve vzájemných vztazích a pravděpodobně bude jedním z témat během návštěvy Donalda Trumpa v Pekingu, kam americký prezident přiletí ve středu.

Spojené státy vyslaly v polovině října do sporných vod Jihočínského moře opětovně svůj torpédoborec. Do Čínou nárokovaných oblastí vysílají svá plavidla pravidelně v rámci operací na ochranu svobody plavby. Čínské ministerstvo obrany uvedlo, že do oblasti následně vyslalo vojenskou loď, dvě stíhačky a helikoptéru, aby torpédoborec z oblasti odehnaly.

Svrchovanost v oblasti Jihočínského moře je předmětem sporů mezi státy v této oblasti již po desetiletí. Čína si činí nárok na většinu území Jihočínského moře, mimo jiné také na Spratlyovy a Paracelské ostrovy, kde se mohou nacházet zásoby přírodních zdrojů. Snahy Pekingu se ale nelíbí dalším státům v této oblasti.