Spory mezi unií a Čínou nabírají obrátky


Obchodní spory mezi Evropskou unií a Čínou se dále vyostřují. Brusel v pátek oznámil, že chce uvalit antidumpingová cla na televizory vyráběné sedmi čínskými firmami. Navrhl také zvýšit tarify na dovoz vysokozdvižných vozíků. Peking si vzápětí stěžoval, že Západ staví bariéry volnému obchodu.

Návrh cel na televize obsahuje oficiální věstník Evropské komise. Ta uvedla, že jeden ze sedmi čínských výrobců, Konka Group, nesplnil podmínky výjimek na dovozní cla. Proto komise chce potrestat všech sedm firem. Očekává se, že sankční opatření do měsíce schválí členské státy.

Unie v roce 2002 uvalila na dovoz televizí z Číny cla ve výši 44,6 procenta. Výjimku dala sedmi výrobcům, kteří se zavázali, že budou do Evropy dovážet jen omezený počet televizorů a že je nebudou prodávat pod stanovenou cenou. Společnost Konka Group nyní odmítla povolit návštěvu evropských inspektorů a unie tak výjimku zruší pro všechny výrobce.

Tři ze sedmi postižených výrobců - kromě Konky ještě Sichuan Changhong Electric a TCL King Electrical Appliances - ovládají podle analytiků 90 procent domácího trhu. Ostatními firmami, které přijdou o výjimku z cel, jsou Haier Electrical Appliances, Skyworth Multimedia International (Shenzhen), Xiamen Overseas Chinese Electronic a Hisense Import and Export.

Mezi firmami chybí jiný výrobce, který minulý týden spustil dosud největší čínskou investici v Česku. Firma Sichuan Changhong Electric, jež patří s obratem přes padesát miliard korun a s více než třiceti tisíci zaměstnanci k největším výrobcům v oboru, začala stavět novou továrnu na televize s plazmovými obrazovkami v České republice.

V novém závodě v Nymburce, jehož vybudování přijde na 245 miliónů korun, kde chtějí Číňané spustit výrobu ještě letos. Chtějí tu vyrábět milión televizí s plochou obrazovkou ročně, produkce bude určena hlavně pro trhy dalších evropských zemí. Časem má v Česku vzniknout vedle výrobního závodu také vývojové centrum.

V oficiálním věstníku také Evropská komise uvedla, že navrhne zvýšení dovozních cel na vysokozdvižné vozíky. Ta od loňského července činí 46,7 procenta.

Unie je uvalila na základě výsledku vyšetřování, podle kterých výrobci jako Ningbo Ruyi Joint Stock prodávají v Evropě vysokozdvižné vozíky za cenu nižší, než jsou výrobní náklady.

Evropští výrobci - švédská firma BT Industries AB, německá Franz Kahl a italské Bolzoni Auramo SpA a Pramac Lifter SpA - si ale nyní stěžují, že dovoz z Číny se přes uvalení cel nezmenšil a že ceny čínských výrobků zůstaly stejné či dokonce dále klesly.

Návrhy cel dále vyostřují spory o obchodní bariéry mezi Evropskou unií a Čínou. Unie od příštího týdne začne zavádět antidumpingová cla na dovoz kožené obuvi z Číny a Vietnamu. Zároveň si unie a Spojené státy minulý týden stěžovaly společně u Světové obchodní organizace (WTO), že Čína brání dovozu automobilových součástek.

Čínská vláda na to vzápětí reagovala stížností, že EU, USA a další obchodní partneři Číny stavějí překážky čínskému vývozu. Tamní ministerstvo obchodu prohlásilo, že Západ k tomu zneužívá technické normy i nařízení o ochraně životního prostředí a ochraně intelektuálního vlastnictví.