Rakušané pojímají vánoční svátky poměrně tradičně. V domácnostech 85 procent Rakušanů letos nebude chybět vánoční stromeček, u dvou třetin adventní věnec, v 60 procentech domácností se peče vánoční cukroví. Jen necelá polovina však zajde do kostela. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila katedra marketingu Vídeňské univerzity.


Kromě zmíněných atributů si většina obyvatel alpské republiky Vánoce spojuje s návštěvou příbuzných, naopak odmítají předvánoční shon kolem nákupu dárků - toho se ovšem v uplynulých dnech příliš nedrželi, neboť obchody nákupních tříd zaznamenaly rekordní tržby.


Obzvlášť důležitá je pro 70 procent Rakušanů během svátků pospolitost rodiny. Z 1200 dotázaných uvedlo 65 procent, že je pro ně důležité dobré jídlo, 60 procent jich navštíví přátele. Náboženský význam Vánoc se ocitá mírně stranou. Jen 43 procent dotázaných uvedlo, že navštíví kostel a pouze 22 procent si bude na Štědrý večer předčítat z evangelia.


Více než polovina dotázaných uvedla, že jim působí chmury přeplněné obchody a dopravní chaos. Celých 45 procent Rakušanů ohrnuje nos nad příliš časně instalovanou vánoční výzdobou měst, ale jen devíti procentům vadí shon na vánočních trzích (Christkindlmärkte).


Silně na nervy lezou lidem v Rakousku domněle klasické vánoční písně útočící na posluchače z rádií. Za "antivánoční song" číslo jedna považují odrhovačku "Last Christmas" od skupiny Wham! - celých 41 procent Rakušanů uvedlo, že ji nesnáší. Poměrně dobře si stojí tradiční kusy jako "Oh Tannenbaum" nebo Tichá noc, které odmítá poslouchat jen devět respektive osm procent obyvatel Rakouska.


Nerada vidí čtvrtina Rakušanů hlavně v reklamě "importovaného" Santa Clause, nadpoloviční většina si naopak přeje vídat tradičního ježíška (Christkind). Čtvrtina lidí si však přeje, aby se ani jedna z těchto postav v televizních reklamách neukazovala.