Jako snahu o vrácení sporu kolem jaderné elektrárny Temelín do věcné roviny a zároveň jako oddálení možnosti podání mezinárodní žaloby proti České republice kvůli jaderné elektrárně Temelín vnímá rakouský tisk úterní návštěvu rakouského kancléře Alfreda Gusenbauera v Praze. Deník Kronen Zeitung, jenž považuje Gusenbauerovu návštěvu za spíše úspěšnou, nicméně informoval, že rakouští vládní úředníci se budou zabývat možností podání žaloby.


Nejčtenější rakouský deník označil domluvu Gusenbauera a jeho českého protějšku Mirka Topolánka o společné meziparlamentní komisi jako "první kroky dopředu" a "první úspěchy" pro rakouskou stranu.


Deník však současně informoval, že Gusenbauer, šéfka rakouské diplomacie Ursula Plassniková a ministr životního prostředí Josef Pröll na příštím zasedání rakouské vlády, které se výjimečně uskuteční v sobotu, údajně předloží společný návrh na prozkoumání možnosti podání žaloby na Českou republiku.


Deník Österreich napsal, že Gusenbauer mohl dohodu s Topolánkem o společné meziparlamentní komisi ohlásit jako "malý úspěch". Ostatní rakouské deníky hodnotí českou misi rakouského kancléře spíše jako ústupek z vyhraněných rakouských pozic. "Žaloba Rakouska proti Temelínu ze stolu?" nadepsal svůj článek konzervativní list Die Presse, podle jehož informací se Gusenbauer během setkání s Topolánkem o žalobě vůbec nezmínil. Deník Heute dokonce jednoznačně napsal, že "Gusenbauer v Praze ustoupil".


List Kurier označuje návštěvu za součást pokračující středoevropské aktivity rakouské vlády a připomíná nedávná setkání kancléře s představiteli všech sousedních zemí. "Vídeň se znovu stává centrem střední Evropy. Není to nostalgie po časech monarchie, ale geografická poloha nám prostě znovu přisuzuje ústřední roli," cituje list Gusenbauera.


Deník poukazuje na to, že nová vídeňská vláda se chce konečně zaměřit na zlepšení dopravního spojení se sousedy, které je "téměř 20 let po pádu železné opony stále v ostudném stavu". Pokud jde o Temelín, Kurier pouze konstatuje, že kancléř se v Praze nezasazoval o ukončení jeho provozu, ale jen o co největší bezpečnost.