Spojené státy zažijí v pondělí mediální premiéru v předvolebním klání. Televizní stanice CNN odvysílá debatu demokratických prezidentských kandidátů s voliči, kteří budou klást otázky prostřednictvím internetového serveru YouTube. Podle agentury AFP jde o první takovou diskusi, považovanou za pokus skončit s nudnými televizními konfrontacemi a za snahu nalákat mladé voliče. youtube_logo.jpg

Někteří pozorovatelé debatu CNN-YouTube přirovnávají dokonce k nástupu televize do americké politiky. Je známo, že když v roce 1960 spatřili voliči v televizi energického a odhodlaného Johna F. Kennedyho, měl jeho potící se a špatně oholený soupeř a partner v debatě Richard Nixon málo šancí. Senátorka Hillary Clintonová a její rivalové z Demokratické strany budou čelit dotazům v Jižní Karolíně.

Nová témata otázek

Američané dosud poslali na YouTube 1700 videí, často s palčivými, překvapujícími nebo odvážnými otázkami, které organizátoři debaty před předáním kandidátům roztřídí.

Jeden z voličů se například uchazečů o demokratickou nominaci ptá, jak hodlají ve svých politických programech pojednat kouření marihuany. Jiní se zajímají o jejich postoj k irácké otázce nebo vyzývají k záchraně mořských želv.
Bývalý senátor a kandidát John Edwards, jenž je v průzkumech na třetí pozici po Clintonové a senátorovi Baracku Obamovi, nový typ debaty ve svém videu umístěném na YouTube vítá. Novináři totiž podle něj kladou stále stejné otázky.

Zásah třetí osoby podle odborníků uškodí

Někteří odborníci ale mají o přínosu takové diskuse pochyby. Podle Joshuy Levyho, redaktora serveru TechPresident.com, ztrácí politické fórum na internetu na zajímavosti, když otázky voličů stejně nakonec vyberou profesionální žurnalisté. "Je to mnohem méně fascinující, když do toho zasáhne třetí osoba, jež říká, co by mohlo zaujmout a co je špatné," soudí Levy.