Na evropských dálnicích je pro řidiče kamionů TIR sotva bezpečněji než pro lodi u somálského pobřeží - nebezpečí únosu je v obou oblastech vysoké. Ve zprávě zveřejněné v Haagu to v úterý uvedl Evropský policejní úřad (Europol), který koordinuje spolupráci policejních jednotek zemí Evropské unie v boji proti mezinárodnímu organizovanému zločinu.

Ve zprávě je citován odhad z roku 2007, podle něhož v prvních pěti letech tohoto desetiletí dosáhly přímé ztráty na ukradených autech a nákladu 8,2 miliardy eur (asi 220 miliard korun). To je ale jen zlomek opravdových škod, protože k tomu je nutno přičíst náklady na náhradu za ukradený materiál, na jeho opětné zaslání, na snahu o nápravu poškozené pověsti dopravce a další položky. Kromě toho mnoho případů dopravci ani neohlásí.

Organizované zločinecké skupiny považují kamiony TIR (mezinárodní dohoda o zvláštním režimu přeprav) na evropských dálnicích za snadnou kořist, která představuje malé riziko a velký výnos, uvádí se v materiálu. Největší ztráty jsou podle něj v Rumunsku, Maďarsku a Polsku, ale vysoce rizikové jsou i dálnice v Nizozemsku, Velké Británii, Francii a Itálii.

17 procent řidičů mezinárodní přepravy

Ve zmíněném pětiletí ohlásilo přinejmenším jedno napadení 17 procent řidičů mezinárodní silniční přepravy a z nich třetina byla napadena vícekrát. Ve 42 procentech případů byl útok spáchán v době, kdy bylo auto zaparkováno, jindy byli řidiči zastaveni na silnici fingovanou nehodou nebo falešnými policisty a v některých případech lupiči naskákali na auto a zboží z něho vyházeli za jízdy. Stále roste počet přepadení s použitím střelných zbraní a násilí, zvlášť ve Velké Británii, uvádí Europol.

Za oblíbenou kořist lupičů označil kovy jako měď a nikl a dále alkohol, počítače a značkové oblečení. Ale zločinci podle něho "opakovaně ukazují, že jsou ochotni ukrást skoro cokoli".

Související