Polská vláda chce vymýtit ze silnic staré vozy. Plánuje zavést ekologický poplatek, který v některých případech může převýšit hodnotu automobilu. Taková daň může podle odborníků způsobit problémy na trhu s ojetými vozy. Dovozem a opravou těchto aut se podle odhadů v Polsku živí až 200 000 lidí. Takzvaného šrotovného, o kterém vláda uvažovala, se Poláci nejspíš nedočkají.

Z plánů zveřejněných ministerstvem financí vyplývá, že každoroční ekologický poplatek by měl zastoupit jednorázovou daň, která se platí u nových vozů a všech ze zahraničí dovezených aut. Ekologická daň se má týkat všech osobních automobilů do 3,5 tuny. Její výše by závisela na objemu škodlivých emisí vypouštěných do ovzduší, druhu paliva a objemu motoru.

Šrotovné padlo

Systém vyplácení prémií na nákup nového auta výměnou za likvidaci starého upřesněný návrh polského ministerstva už neobsahuje, ačkoliv se o něm také uvažovalo.

Šrotovné, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky pochybnosti, platí v desítce zemí Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Jako jedno z protikrizových opatření jeho zavedení schválili také čeští poslanci. V ČR má stát lidem vyplácet 30 000 korun při nákupu vozidla s cenou do 500 000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let.

Ekologický roční poplatek v Polsku může činit u patnáctiletého vozu až 3000 zlotých (18 000 Kč). Ti, kteří koupí nový malý automobil, by zaplatili podle ministerstva okolo 100 zlotých (600 Kč).

Vláda se netají s tím, že takovým způsobem chce nejen šetřit přírodu, ale také omezit dovoz ojetých vozidel ze Západu. Snížení počtu ojetin na polských silnicích má také přispět ke zvýšení bezpečnosti účastníků provozu.

Dovozci versus výrobci

Průměrný vůz v Polsku je podle automobilové asociace starý deset let. Většina ojetých automobilů pochází z dovozu. Několik let starými vozy jezdí také většina taxikářů, kteří upozorňují, že starší kvalitní automobil dobré značky může být méně poruchový a bezpečnější než leckterý nový.

Na zavedení ekologické daně by tratili hlavně dovozci ojetin, kterých může být až 200 000. To je dvakrát více, než kolik lidí zaměstnává celý automobilový průmysl v Polsku. O práci by přišli také automechanici. Naopak by na dani získali výrobci a prodejci nových aut. Návrhem by se polská vláda měla zabývat v červnu.