Tragicky skončil v pondělí let francouzských aerolinií AF 447 z brazilského Ria de Janeiro do Paříže. Airbus A330-200 se téměř jistě zřítil do Atlantiku a všech 228 lidí na palubě zřejmě zemřelo. Příčinou katastrofy mohl být elektrický zkrat, který letadlo ohlásilo dispečerovi před ztrátou signálu.

Podle francouzských dispečerů se stroj dostal do potíží poté, co jej zasáhla silná bouře a turbulence. Pak s ním ztratilo letové středisko spojení.

"V tuto chvíli už by stroji došly veškeré palivové zásoby, bohužel proto počítáme s tím nejtragičtějším scénářem," informoval krátce po jedné hodině ministr francouzského kabinetu Jean-Louis Borloo s tím, že letadlo mělo nehodu. Zároveň vyloučil, že by šlo o teroristický útok.

V letadle bylo vedle 12 členů z posádky celkem 216 cestujících. Paříž potvrdila, že na palubě bylo 60 Francouzů, Itálie hovoří o pěti svých občanech. Česko zatím neví o občanech, kteří by cestovali z Brazílie. Brazilská strana zatím počet svých pasažérů neupřesnila.

Podle serveru Welt.de bylo mezi pasažéry 126 mužů, 82 žen, 7 dětí a jedno batole. Mluvilo se také o tom, že byl na palubě šéf francouzské banky BNP Paribas Michel Pébereau a další členové vedení. Banka to ale dementovala.

Bouře, turbulence a elektrický zkrat

Letadlo ztratilo s dispečinkem kontakt přesně ve 3:33 ráno našeho času. Stroj opustil brazilské letiště v neděli o půlnoci a přistát měl v pondělí krátce po 11. hodině v Paříži na letišti Charlese de Gaullea.

Kolem půl čtvrté ale posádka informovala letový provoz o problémech spojených s turbulencemi a po průletu oblastí silné bouřky letoun vyslal automatický signál o poruše zařízení způsobené pravděpodobně elektrickým zkratem. Volání v nouzi ale posádka nevyslala, upozornil agenturu AFP letecký analytik Chris Yates.

Let na trase Rio de Janeiro - Paříž běžně trvá zhruba 11 hodin.

Čekání na nejhorší

"Máme strach," uvedla dopoledne mluvčí francouzského letiště pro BBC a informovala, že na letišti vzniklo krizové centrum. Agentura AFP psala už od jedenácti hodin dopoledne, že francouzské úřady nevidí pro zmizelý stroj prakticky žádnou naději. Profesní sdružení pilotů byla zpočátku optimističtější.

Velké obavy vyjádřil také prezident Nicolas Sarkozy. Zároveň požádal vládu i zodpovědné úřady, aby udělaly všechno pro nalezení stop letadla a vnesly "co nejdříve světlo do okolností zmizení" stroje.

Linka Air France má pověst prakticky nejlepšího spojení Evropy s Brazílií a je často využívaná evropskými manažery při cestách do Jižní Ameriky.

 

Více o Air France 

Air France-KLM jsou jedním ze dvou finalistů na privatizaci státního 91,51procentního balíku akcií v Českých aerolinií. Spojením s ČSA chce posílit svou přítomnost ve střední a východní Evropě

Air France-KLM jsou evropskou jedničkou a třetím největším přepravcem na světě z pohledu počtu přepravených cestujících v tomto oboru

společnost plánuje zrušit v současném finančním roce 3 000 pracovních míst. Firma již v minulém finančním roce, který skončil letos v březnu, zrušila 2 700 pracovních míst. Air France-KLM podle svých internetových stránek na konci loňského března zaměstnávala téměř 75 000 lidí

v prvním čtvrtletí letošního roku skončila firma ve ztrátě 505 milionů eur oproti loňskému prvnímu čtvrtletí, kdy firma prodělala 534 milionů eur

Air France-KLM vznikla v roce 2004 spojením francouzského leteckého přepravce Air France s nizozemským konkurentem KLM

za finanční rok do konce března letošního roku se společnost propadla do provozní ztráty 129 milionů eur oproti zisku 1,4 miliardy eur o rok dříve

Air France-KLM je partnerem českých aerolinek v alianci SkyTeam.

 

Související