Automobilka General Motors zvládne reorganizaci brzy a dostane se z ní jako silný a prosperující podnik, komentoval vyhlášení bankrotu společnosti americký prezident Barack Obama. Vláda USA převezme v GM většinový podíl, nechce ale být aktivním akcionářem.

Obamova administrativa nebude rozhodovat ani o rozsahu snižování výroby, ani o počtu porpuštěných lidí v rámci reorganizace. To bude záležitost managementu firmy.

Podle analytiků bankrot největší americké automobilky finanční trhy příliš neovlivní, protože scénář jejího vývoje byl známý už delší dobu.

Krach automobilek v USA má ale těžké dopady na tisíce drobných firem. Ty pociťují pád General Motors a Chrysleru možná ještě tíživěji než automobilky samotné.

Dominový efekt, doplatí na to subdodavatelé

Mluví se o dominovém efektu, kdy uzavření jednoho podniku způsobí, že o zakázky přicházejí další. Celkem je ve Spojených státech na 4000 podobných dodavatelských firem. Odběratele nyní musejí hledat mezi dalšími výrobci, jako jsou Ford nebo Toyota a Honda.

Dopad krachu GM na české subdodavatele bude záviset především na dalším vývoji společnosti Opel, která je evropskou divizí General Motors.

Pondělní očekávaný bankrot automobilky General Motors, je podle agentury Reuters třetí největší v historii USA a největší v americkém zpracovatelském sektoru.

Automobilka zatím v rámci snah o záchranu dostala z peněz daňových poplatníků asi 20 miliard dolarů. Americká vláda jí nyní poskytne dalších 30 miliard USD, od kanadské vlády dostane asi 9,5 miliardy dolarů. General Motors působí v obou zemích, a bankrot tak zasáhne zaměstnance v USA i v Kanadě.

Klikněte na letopočet a projděte si historii GM