Maďarská letecká společnost Wizz Air umístí do dvou týdnů v Praze dvě letadla Airbus A320, a učiní tak z Ruzyně svou 11. základnu. Informovala o tom v tiskové zprávě. Zavede také koncem září nový spoj z Prahy do Benátek/Trevisa.

Společnost Wizz Air prochází velmi rychlou expanzí vzhledem k rozšiřujícím se destinacím a objednaným letadlům. Aerolinky expandují v Praze v době, kdy druhému největšímu pravidelnému dopravci na Ruzyni SkyEurope hrozí bankrot. Tomu bratislavský soud v pondělí přiznal bankrotovou ochranu před věřiteli, aby měl čas dál jednat s potenciálními investory a sehnat peníze na splacení svých dluhů.

Wizz Air se nějak netají, že chce do příštího roku vytlačit právě společnost SkyEurope, která je zatím na pozici nízkonákladové jedničky v Praze.

"V případě, že by někteří z našich konkurentů zkrachovali, Wizz Air je tu a nabídne cestujícím řešení. V podstatě to již děláme," uvedl dnes výkonný viceprezident Wizz Air John Stephenson.

Lety z Prahy od února

Firma Wizz Air začala provozovat pravidelná spojení s Letiště Praha v únoru letošního roku a od té doby nevídaně expandovala a viditelně rozšířila škálu destinací. Největší nízkonákladová společnost ve střední a východní Evropě přepravila v roce 2008 5,9 milionů cestujících, což představuje meziroční nárůst ve výši 41 procent. Společnost otevřela v roce 2008 spojení do více než 40 destinací.

"Nemáme žádné dluhy a na svůj růst nepotřebujeme další peníze od našich investorů, do rozvoje dáváme jen to, co vyděláme," řekl již dříve pro HN šéf Wizz Airu József Váradi i v dnešní době všeobecného poklesu počtu cestujících v letecké dopravě a firmu přirovnává k továrně na peníze.

Podle něj i letos dosáhnou přibližně stejných výsledků jako loni, tedy zisku. "Naši cestující jsou lidé, kteří letí hlavně kvůli ceně a jinak by neletěli," vysvětluje Váradi.

Každý rok dvě nové destinace

Síť leteckých spojení poskytovaných společností Wizz Air na počátku obsahovala pravidelné linky do Londýna/Luton, Říma, Milána/Bergamo, Bruselu/Charleroi, Paříže/Beauvais a Eindhovenu. Za první čtyři měsíce své existence na pražském letišti však společnost své nové linky rozšířila o další destinace.

Podle svých webových stránek přibyly lety z Prahy do Barcelony, Burgasu, Liverpoolu, Madridu, Malmö, Neapole, Osla a Tesaloniki. Společnost tak létá už do 14 destinací.

Každý rok chtějí přidávat zhruba dvě nové domovské stanice a zvyšovat počet destinací z těch stávajících. Zůstat chtějí v regionu střední a východní Evropy a města v západní Evropě zalétávat jen jako destinace. Na mušce pro další expanzi mají nyní hlavně země bývalé Jugoslávie, Turecko a ve vzdálenějším horizontu i Rusko.

Objednáno 132 nových letadel

Aerolinky Wizz Air podepsaly také smlouvu o odběru dalších padesáti letadel Airbus A320 a celkově tak svou objednávku zvýšily na 132 strojů. Každé letadlo by mělo mít kapacitu až 180 pasažérů.

"Nová objednávka je v souladu s naším plánem růstu a podtrhuje naši aspiraci stát se aeroliniemi prvního výběru ve střední a východní Evropě. Ekonomický provoz A320 je základem pro to, abychom mohli udržet naše fungování na co nejnižší nákladové úrovni a naše ceny tak byly přístupné stále širšímu okruhu zákazníků," uvedl József Váradi v tiskové zprávě.

Firma podle něj nikdy nebude létat na dražší hlavní letiště a dál budou využívat ty, která jsou dál od center měst. To jim umožňuje mít až o čtvrtinu nižší náklady, a tedy i větší prostor pro marži. Pro zákazníky je ale nižší cena vykoupena delší a dražší dopravou z letiště do cílového města.

Je taková expanze udržitelná?

Ze strany analytiků jsou obavy, aby průběh vývoje Wizz Air nebyl podobný jako u SkyEurope. Sny a plány SkyEurope byly z počátku velmi totožné - nové linky, nízké ceny a velká expanze. Po velkém růstu však následoval prudký pád. Budiž Wizz Airu ku prospěchu, že není na trhu žádným nováčkem.

"Poslední tři roky jsme v zisku," tvrdí šéf Wizz Airu Váradi. Konkrétní čísla ale odmítá sdělit. Firma totiž své výsledky, narozdíl od svých největších pražských konkurentů SkyEurope a ČSA (kteří jsou ve ztrátě), nezveřejňuje. Jediné známé číslo je třicetiprocentní nárůst počtu cestujících v uplynulém roce.