Na stavbu dálnice D47 z Bohumína do Polska přispěje příští rok Evropská unie zhruba 300 miliony korun, což je deset procent celkových nákladů. Peníze Česká republika získala z unijních zdrojů na transevropskou dopravní síť, takzvaný program TEN-T. Potvrdil to ředitel odboru fondů EU ministerstva dopravy Radek Lintymer.
Dálnice D47 se dosud staví výhradně za peníze z českého státního rozpočtu a kvůli tomu se také stala první "dálniční obětí" úsporných opatření. Podle nedávného oznámení ministra dopravy Gustáva Slamečky se dálnice na sever od Bohumína dokončí nejdříve v roce 2012. Původní termín byl přitom rok 2010, kdy se na hranice se svou dálnicí dostanou Poláci.
Co s ní?
"Tohle jsou první evropské peníze, které na D47 půjdou," uvedl Lintymer. Podle něj unijní příspěvek neposune dokončení dálnice zpět do původního termínu, ale zamezí dalším odkladům a zajistí zprovoznění dálnice v roce 2012. Peníze přiřkl České republice finanční výbor TEN-T, formálně je musí schválit ještě Evropská komise.
TEN-T je méně známý finanční zdroj unijních peněz než různé operační programy. Primárně je určen zemím původní evropské patnáctky, nejvíce peněz čerpá Francie, Německo, Španělsko, Rakousko nebo Velká Británie. ČR peníze z fondu TEN-T čerpá od roku 2004, celkem zatím dostala 72 milionů eur (1,8 miliardy Kč), výhradně na železniční projekty.
Poláci dokončí dálnici na Ostravu nejmíň o dva roky dřív než Češi - čtěte ZDE
Důsledky zpoždění D47 - čtěte ZDE
Nový program v rámci TEN-T má podpořit ekonomiky členských zemí v době hospodářské krize. Česká republika je jedinou zemí mezi novými 12 členy unie, která zatím finanční výbor TEN-T schválil podporu protikrizového programu.
Dálnice D47 není jediná dopravní stavba, které hrozí nedostatek peněz. S ohledem na vývoj veřejných financí zveřejnilo nedávno MD krizový plán, podle kterého by se mohlo zastavit až 40 velkých staveb, 150 by vůbec nezačalo.