Návštěvníci největšího světového veletrhu zaměřeného na letectví AirVenture Oshkosh 2009, který skončil v neděli, hledali tentokrát oficiální české zastoupení marně. Přehlídky se tradičně účastní řada tuzemských výrobců malých sportovních letadel. Ministerstvo průmyslu a obchodu se letos rozhodlo dát přednost letecké výstavě v německém Friedrichshafenu. "Nebylo by efektivní podporovat stále stejné akce," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Bartovský s tím, že na německý veletrh byla vyčleněna částka 1,3 milionu korun (stejně jako loni pro Oshkosh).

Podle Letecké amatérské asociace (LAA ČR) však tento krok nebyl šťastný. "Je to škoda, protože oficiální stánek v minulých letech značně podporoval úsilí tuzemských výrobců. Kontinuita je důležitá," míní viceprezident asociace Jan Fridrich.

Absence české podpory v Oshkoshi ležícím na břehu jezera Winnebago ve státě Wisconsin "zavřela" dveře na veletrh menším výrobcům. Zatímco loni se výstavy zúčastnilo 11 českých producentů (uzavřeli kontrakty za 66 milionů korun), letos zavlály české vlajky jen u sedmi stánků - například u výrobce EvektorAerotechnik, u Czech Sport Aircraft, firmy TL Ultralight či továrny na výrobu leteckých motorů Walter Engines, kterou loni převzala americká společnost GE Aviation.

Podle odhadů tuzemských účastníků veletrhu by se objem letos tam získaných zakázek mohl pohybovat na úrovni poloviny loňské částky.

"I když počet návštěvníků se letos zvýšil na téměř 580 tisíc, vystavovatelé potvrzovali, že prodávat je letos těžší," řekl Jan Fridrich. Celkový propad světového trhu s malými sportovními letadly se odhaduje minimálně na třicet procent.

Kurz dolaru letadla zdražuje

Zatímco v minulosti byl americký trh díky příznivé legislativě nejvýznamnějším odbytištěm strojů vyrobených v tuzemsku, hospodářská krize a nevýhodný kurz dolaru razantně srazily prodeje přes oceán. Před dvěma roky si mohl americký zájemce koupit slušně vybavené malé letadlo s nápisem Czech Made za 70 tisíc dolarů, dnes kvůli nižšímu kurzu zaplatí průměrně o třicet tisíc více. "Aby naši výrobci vůbec něco prodali, musí jít na hranici rentability. Prodeje do USA se přesto propadly o více než 50 procent oproti minulosti," popisuje situaci Fridrich.

S jeho slovy souhlasí třeba majitel leteckého výrobce TL Ultralight Jiří Tlustý. V posledních několika letech se mu podařilo prodat za oceán okolo sedmdesáti letadel, letos to jsou zatím pouze dva stroje. "S Američany je to těžké, jsou na suchu," říká Tlustý. Díky své prozíravosti však firmu i v těžké době drží nad vodou. "Nevsadili jsme pouze na tehdejší americký boom, ale prodávali dál i v Evropě. To se nám nyní vyplácí," vysvětluje Tlustý s tím, že kvůli krizi stejně letos jeho firmě klesnou tržby o 35 procent. Aby propad nebyl tak velký, hledá pro své výrobky nové trhy. "Daří se nám dodávat třeba do Izraele."

Ostatní firmy takové štěstí neměly. Výrobce Fantasy Air, vyrábějící model Allegro, skončil už loni v insolvenci. Značku nakonec zachránil americký zástupce firmy, který nyní rozjíždí výrobu právě v USA. Od letošního července je prohlášený konkurz také na výrobce Urban Air, který je známý strojem Lambada.

Zákazníci na krizi vydělají

Složitá situace výrobců letadel přitom nahrává jejich zákazníkům. Při objednávání strojů a jejich výbavy si totiž mohou více "vymýšlet" než v minulosti. "Když za námi dnes přijde klient, že chce do kokpitu instalovat speciální přístroje, které obvykle nedodáváme, vyjdeme mu vstříc. To nebývalo zvykem," potvrzuje trend Milan Mach, obchodní ředitel společnosti Evektor, která patří s obratem kolem 500 milionů ročně mezi velké hráče v oboru.

Výrobcům by mohlo pomoci zavedení jednotné světové kategorie malých letadel, které se Češi snaží prosadit.

Výrobci malých letadel v Česku

33 milionů korun

činí odhad objemu kontraktů, které se českým firmám podařilo domluvit na letošním veletrhu v Oshkoshi.

Evektor

V současnosti se kunovická továrna snaží uspět se svými dolnoplošníky SportStar a EuroStar (ten se loni stal nejprodávanějším strojem této kategorie v Německu).

TL Ultralight

Továrna z Hradce Králové dokončila první série zkušebních letů utralehkého hornoplošníku TL-3000 Sirius. Stroj budou, stejně jako model Sting, pohánět motory Rotax.

Czech Sport Aircraft

Kunovická továrna, kterou letos v květnu ovládla investiční skupina Slavia Capital, spoléhá na svůj model SportCruiser. Ten dokáže letět rychlostí až 243 kilometrů za hodinu.

Dova Aircraft

Paskovská továrna je známá svým celokovovým ultralehkým dvoumístným dolnoplošníkem Skylark. Letadlo je zákazníkům dodáváno většinou ve formě stavebnice.