Věděl jste, že ženy, se kterými se stýkáte jsou prostitutky? Míváte dámskou společnost v oficiálním vládním letadle? Jaký je ve světle všeho toho, co vyšlo najevo za poslední dva měsíce, váš zdravotní stav?

Deset podobných otázek pokládá každodenně italskému premiérovi list La Repubblica. Chce tím upozornit na to, že Silvio Berlusconi nedokázal uspokojivě vysvětlit řadu skandálů kolem jeho osobního života, které se vynořily v posledních měsících.

Berlusconi listu na jeho otázky nikdy neodpověděl a nyní mu došla trpělivost. Vydavatele deníku zažaloval za urážku a pomluvu a žádá odškodné ve výši jeden milion eur (asi 26 milionů korun). "Otázky listu La Repubblica jsou zjevně pomlouvačného charakteru, neboť vedou čtenáře k domněnce, že nejde o otázky, ale o tvrzení," uvádí se v žalobě.

"Poprvé v historii informací v Itálii se otázky nějakého listu dostávají před civilní soud," komentoval žalobu postižený deník.

Dvaasedmdesátiletý italský premiér se ve svém tažení proti médiím neomezil na domácí tisk, o jeho mnohdy sotva zletilých společnicích totiž s oblibou referují i další evropské tituly. „Instruovali jsme naše kolegy, aby zhodnotili vzhledem k zákonům příslušné země ty nejvážnější případy pomluvy,“ uvedl pro agenturu Reuters Berlusconiho právník Niccolo Ghedini.

Podle Ghediniho již byla podána žaloba na španělský deník El Pais, který publikoval fotografie z Berlusconiho sardinské vily, na kterých je údajně i Mirek Topolánek. Druhým zažalovaným listem je francouzský týdeník Nouvel Observateur za článek s názvem "Sex, Politika a Lži".

Dalším cílem Berlusconiho právníků budou podle všeho britská média. Berlusconi, který ovládá největší soukromou televizní společnost v Itálii Mediaset, totiž nedávno obvinil svého konkurenta na mediálním trhu Ruperta Murdocha z útoků na jeho osobu. Pomlouvačnou kampaň prý vede Murdochův londýnský list The Times.

Silvio Berlusconi je známý svým ostrým vystupováním proti médiím a za pokusy o jejich omezování si vysloužil širokou kritiku. Nedávno například vyčetl veřejnoprávní televizní stanici RAI, že negativně hodnotí některé kroky vlády.

Stejná stanice odmítla tento týden odvysílat upoutávky na švédský dokument Videocracy, který upozorňuje na propojení politiky a médií v Itálii. Podle oficiálního vyjádření RAI by šlo o urážku premiéra.

Související