Nová Mazda3 se nám prostě líbí. Tečka. Stejně jako o třídu vyšší Mazda6, tak i trojka působí na našem trhu, co by zajímavá alternativa k zaběhnuté šedi. Testovací vůz byl navíc ve výrazném tyrkysovém lakování.  Nová generace není na první pohled oproti té předchozí zas až tak výrazným skokem, na druhý pohled se nám už ale jeví velmi moderní. Nemůžeme se navíc vynadívat na rozesmátý kukuč auta, který se bujaře zubí na provoz okolo. Mazda3 se nabízí jako běžný hatchback a také jako sedan. Chápeme, že si asi směrem na východ najde slušnou řádku zákazníků, my ale zůstáváme zastánci klasičtějšího vzhledu.

První co nás napadlo po nahlédnutí do interiéru, byla jednoduše zmenšená šestka. Nová Mazda3 totiž používá spoustu shodných ovladačů, uspořádání přístrojů a tlačítek je takřka stejné. Proč bychom se ale měli zlobit, když se nám interiér šestky docela zamlouval?! Pravda, je tu až moc tvrdých plastů, na druhou stranu vynikají kvalitním zpracováním a za celou dobu je ani nenapadlo vydávat vrzavé pazvuky.

Kaplička s přístroji, které jsou umístěny v tubusech, působí sportovně, volant obšitý kůží skvěle padl do ruky.  Chvíli trvá, než se zorientujete v ovladačích umístěných na ramenech volantu, případné záslepky navíc nevypadají moc hezky.

Problémy s orientací

Zorientovat se v jednotlivých displejích dá asi tak stejně práce, jako pochopit význam sloganu "zoom-zoom". Mezi budíky je jeden, který ukazuje zbývající palivo a ujeté kilometry. Palubní počítač se nelogicky přesunul na střed palubní desky, kde dostal displej s bílými digitály. Hned vedle něj je oranžový patřící audiu. Stanice si ale opět vybíráte na obrazovce počítače. No prostě maximální zmatek. Ještě že ne tak velký, jako u šestky, kde jsme si pro nalezení palubního počítače museli otevřít manuál. Byl skrytý pod hodinami.

Mazda3 nabízí pro své cestující poměrně slušnou porci komfortu. Na předních místech se nám sedělo velmi příjemně, zaznamenali jsme i slušné boční vedení v zatáčkách. Vzadu dva dospělí nemají také problém. S vozem jsme absolvovali cestu Praha – Mnichov a zpět, přičemž si příliš nestěžoval ani pasažér na prostředním, spíš nouzovém sedadle. Pravda, šlo o štíhlou a skromnou slečnu.  Zavazadelník 340 litrů je průměr, takový Volkswagen Golf jich má o deset více.

Nejmenší z nabídky

V nabídce Mazdy je už tradičně docela slušná paleta naftových i benzínových motorů. My jsme si k testu zvolili nejmenší benzínovou jednašestku. Zajímalo nás totiž, jak jezdí základní motorizace, se kterou je nová trojka také nejlevnější. Hned na úvod vás ale musíme upozornit, že pokud toužíte po živější jízdě, můžete na malý benzíňák rovnou zapomenout. Možná si říkáte, že jsme zhýčkaní nadupanými bavoráky, protože nám nestačí 105 koní výkonu a maximum točivého momentu 145 Nm. Chyba ale není jen v motoru.

 

Mazda3 1.6 MZR je totiž vybavena 5stupňovu manuální převodovkou. Což o to, pracuje se s ní skvěle, chodí v drahách až s německou přesností, dobře padne do ruky a spojka je zase ideálně nastavená. Zkrátka s autem se sžijete raz dva. Chybějící šestá rychlost a možná i touha po ekologické jízdě vedla Mazdu k tomu, aby se snažila jednotlivé rychlostní stupně alespoň trochu prodloužit. To má za následek nižší spotřebu, ale zároveň nepříjemně potlačenou agilitu agregátu. Není se proto čemu divit, že stovka Mazdě3 1.6 MZR trvá 12,5 sekundy a to ještě hovoříme jen o tabulkových hodnotách. Při předjíždění musíte myslet hodně dopředu a vůbec se necítíte dobře. Na dálnici v dlouhých stoupáních ztrácí dech.

V limitních 130 km/h i přes delší převody točí motor vysoko. Zůstává sice stále docela tichý (a v nižších rychlostech se chová opravdu velmi kultivovaně), odběr benzínu se ale pohybuje mezi 8,5 a 9 litry na 100 km. Pokud se vám na německých dálnicích splaší pravá bota, očekávejte, že spotřeba bude strmě stoupat v nepoměru k rychlosti, takže se zase rychle vrátíte alespoň na těch 130 km/h. Průměrná naměřená spotřeba během testu činila 8,8 litru benzínu na 100 km, což vypovídá o naší snaze alespoň o nějakou dynamiku. V delším provozu počítejte se sedmi litry. Minimálně…

Podvozek jedna báseň!

Slabý článek v podobě zvoleného motoru alespoň vykompenzoval senzační podvozek. To je totiž hlavní parketa japonských inženýrů. Vůz dokázali vyladit tak, že zůstal zároveň komfortní a zároveň dostatečně tuhý. Auto netrpí většími náklony, dobře vede stopu a chová se jistě i na českém tankodromu. Přitom z vás ale nevyklepe duši. Jednička s hvězdičkou! Ta samá známka by pak putovala i k řízení, které sice neoplývá přehnanou komunikací, klade ale ideální odpor, je ideálně strmé a čitelné.

Když tedy sečteme všechna pro a proti, máme jasný výsledek. Mazda3 je povedené auto s pěkným zevnějškem, skvělým podvozek a řízením. Jedinou slabou stránkou byl tedy testovaný benzínový motor. Pokud se smíříte s tím, že budete muset zaplatit ještě o pár desítek tisíc víc, než vidíte na lákavých billboardech, pak sáhněte třeba po benzínovém dvoulitru nebo rovnou po naftě. Garantujeme vám, že nebudete zklamaní.

Výsledná známka: 3
Plusy: vzhled, podvozek, komfort
Mínusy: motor, zpřevodování, spotřeba

Základní cena: 399 900 Kč

Objem motoru    1598 ccm
Maximální výkon    77 kW (105 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment    145 Nm při 4000 ot/min
Převodovka    5stupňová manuální
Maximální rychlost    188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    12,2 s.
Udávaná spotřeba město    8,3 l/100 km
Spotřeba mimo město    5,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    6,3 l/100 km
Spotřeba během testu    8,8 l/100 km
Provozní hmotnost    1180 kg
Délka / výška / šířka     4460 mm / 1470 mm / 1755 mm
Rozvor    2640 mm
Zavazadelník     340 l