Česko se dostalo do nanejvýš komplikované situace. Místopředsedkyně Ústavního soudu Eliška Wagnerová HN potvrdila, že soud nestihne do voleb rozhodnout o ústavním zákonu, který předčasné volby umožnil. "Když uvážíme kroky, které budou nyní následovat, je jasné, že to do října není možné stihnout, to prostě nejde," řekl HN Wagnerová.

Soud totiž v nejbližší dnech odloží rozhodnutí o stížnosti, kterou podal poslanec Miloš Melčák. Místo toho se budou zabývat tím, zda není protiústavní zákon, kterým poslanci volby umožnili. a to budo podle Wagnerové trvat dlouho.

Přečtěte si záznam středeční debaty čtenářů s právníkem Vladimírem Balášem. 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Viktor Houžva
Dobrý den, pokládáte za normální, že nejde přirozeným způsobem rozpustit Poslaneckou sněmovnu ? Já pokládám naši Ústavu za právní zmetek. Myslíte si totéž ? Děkuji za odpověď
Naše Ústava má jistě některé nedostatky, jsm však přesvědčen, že Poslaneckou sněmovnu přirozeně rozpustit lze. Jistá omezení nebo znesnadnění jsou dle mého soudu nutná, jinak bychom se mohli dočkat, že se by se mohla objevit tendence rozpouštět Poslaneckou sněmovnu pro kdejakou malichernost.
Balas
Hlouska
Nepripada Vam divne ze US rozhodne o pozastaveni voleb, ale nema se k tomu aby urychlene jednal o udajne ustavni stiznosti. Nemeli by sakra hnout prdeli a dat to do poradku, kdyz uz do toho zasahuji.
To by divné skutečně bylo. Předpokládám však, že má Ústavni soud víceméně jasno a že skutečně urycleně rozhodne. Uvidíme, souhlasím i s tím, že by ničím neodůvodněné odkládání rozhodnutí o stížnosti mohlo destabilizovat naši politickou scénu.
Balas
Péťa
Domníváte se, že má Ústavní soud pravomoc zrušit ústavní zákon, který odstraňuje základy demokratického státu dle čl. 9 (2) i kdyby byl přijat 200 poslanci a 81 senátory? Domníváte se, že ústavní zákon o zkrácení volebního období odstraňuje základy demokratického státu ve smyslu výše zmíněného článku? Ještě mě napadá, neměl by ÚS žádost pana Melčáka odmítnout pro nedostatečnou aktivní legitimaci, protože návrh na zrušení zákona musí podat nejméně 41 poslanců?
Bohužel si umím představit situaci, kdyby všichni poslanci a senátoři hlasovali jako jeden muž a přesto to nemusí být zárukou ústavnosti v demokratickém slova smyslu. Doba, kdy to tak skutečně fungovalo není tak vzdálená, asi tak 20 let. Vaši druhou otázku nelze posuzovat bez celkového kontextu. Mohou být situace, kdy to tak být může, nedomnívám se však, že je to tento konkrétní případ. Pokud jde o podání pana Melčáka, nejsem si jist, zda jeho podání je návrhem na zrušení zákona nebo zda se spíše nedomáhá ochrany svých základních práv podle Listiny.
Balas
Bořek Sádlo
Politici se v posledních hodinách o Ústavním soudu moc lichotivě nevyjadřovali (např. Topolánek: Nezodpovědné jednání, Klaus: Je to aktivistický a bezprecedentní krok) Není autorita ÚS v očích veřejnosti tímto podkopávána?
Možná to může budit ten dojem a souhlasím s tím, že by tón vyjádření měl být poněkud umírněnější. Na druhou stranu má každý právo vyjádřit svůj názor. Politická vyjádření bývají však značně nadsazená a není důvod přidávat jim větší význam než snahu akcentovat svůj názor a získat tak politické body.
Balas
Věra Slívová
Dobrý den, naši politici tvrdí, že si nepamatují takové rozhodnutí ÚS v jiných demokratických zemí. Opravdu se to nikde nestalo? Díky za odpověď
Asi ne všude mají ústavní soudy. Tam, kde je ústavní soudnictví rozvinuté patrně nemuseli řešit obdobný problém, srovnatelný s tím naším. Máte pravdu, ani já jsem podobné rozhodnutí nezaznamenal, to však neznamená, že by ústavní soudy v jiných zemích nemohly řešit obdobný problém podobně, kdyby před něj byly postaveny. Jak jsem však uvedl výše, z celkového kontextu nevyplývá, že by zkrácením funkčního období této Poslanecké sněmovny byly podkopány demokratické základy státu.
Balas
Vašek
Je podle vás rozhodnutí Ústavního soudu zodpovědné právě v době, kdy země potřebuje stabilní vládu, která musí řešit hospodářskou krizi a rozpočet. Mě se to teda nezdá. Tímto rozhodnutím se pro mě soudci dost diskreditovali.
Pokusím se odpovědět otázkou. Bylo by zodpovědné,kdyby se Ústavní soud podáním nezabýval nebo kdyby je smetl jednoduše pod stůl? Nakonec Poslanecká sněmovna zatím zasedá, vládne nám vláda "odborníků", nelze si snad ani představit lepší variantu. Teď vážně, máte pravdu, že by bylo dobré politickou krizi vyřešit co nejdříve a zaměřit se na řešení krize ekonomické. Není však nikde dáno, že po volbách nastane diametrálně odlišná situace. Můžeme klidně přejít z jedné vládní krize do druhé. Za situaci však nemohou soudci nebo Ústavní soud, ale sami politici, kteří nedokáží komunikovat mezi sebou ani v takto vypjatých dobách.
Balas
Apophis
Mají-li zákonodárné sbory právo přijmout ad hoc zákon o zkrácení volebního období a není-li (možná) v kompetenci ÚS posuzovat ústavnost tohoto zákona, co když zákonodárci přijmou ad hoc zákon o prodloužení volebního období na 100 let? Pak je vymalováno? Výrazná kritika tohoto zákona se objevila už v době jeho přijímání: není náhodou stávající situace důsledkem setrvalého právního nihilismu a příštipkaření? Není Melčákův postup stejnou obstrukcí jako podnět k posuzování ústavnosti Lisabonské smlouvy (v prvním případě president rozrušen, ve druhém postup vítá)?
Obávám se, že na vašem názoru je mnoho pravdy. Dovedeno ad absurdum, může-li Parlament schválit volební období jak si zamane, může se začít zabývat i myšlenkou na prodloužení funkčního období. Pak by si mohli poslanci a senátoři odhlasovat ústavní zákon o prodloužení funkčního na 50 let s tím, že volby se budou opakovat pravidelně v těchto cyklech. Raději zanechme sci-fi, ještě bychom mohli někoho inspirovat.
Balas
Viktor
Dobrý den, 1) Kdo rozhodne, má-li Ústavní soud vůbec právo v této věci rozhodovat? 2) Kdo bude hradit vzniklé škody? Bude to pan Melčák, ukáže-li se jeho stížnost neopodstatněná? Nebo snad soudci ÚS? Děkuji.
Bad Ústavním soudem v tomto případě žádná další moc není. Vzniklé škody by platit stát, protože jde o rozhodnutí orgánu státu. Tedy, abych byl přesnější, vzniklé škody by zaplatil každý z nás, daňových poplatníků. Doufejme, že k žádným velkým škodám nedojde, nakonec zrušení zákona o zkrácení funkčního období by právě naopak přišlo daňové poplatníky levněji.
Balas
LB
Připadá mi, že si ústavní soud přisuzuje pravomoci které nemá = říkat jestli je ústava ústavní. Na změnu ústavy tu máme 2 komory parlamentu a pokud ji změní, což se stalo, tak nechápu proč soud zpochybňuje ústavu. To by také mohl říci že neplatí vůbec :-)
V některých případech mám rovněž pochybnosti a Ústavní soud mně připadá trochu aktivističtější, na druhou stranu, stále se pohybuje v mantinelech, které mu narýsovali představitelé moci zákonodárné. Je jen na nich, aby se zamysleli nad pravomocemi Ústavního soudu a možnými limity. Na druhou ústavněprávní výklad vlastních pravomocí je u všech ústavních soudů velmi podobný a podobný je také u Evropského soudního dvora. Je poněkud extenzívnější a vychází se z principu tzv. implied powers. Nejde proto o nic mimořádného.
Balas
Lom
Jak hodnotíte to, že někteří politici (zejména pan prezident) opakovaně Ústavní soud kritizují za některé jeho nálezy?
Právo na vlastní názor a jeho vyjádření má každý, politici by si však měli uvědomit, že mají poněkud větší odpovědnost. Z povahy věci vyplývá, že každé rozhodnutí soudu dá většinou někomu za pravdu a někomu ne, někdo je tedy spokojenější více, někdo méně a někdo vůbec. Ostražití bychom měli být v situaci, kdy se rozhodnutí nelíbí vůbec nikomu. Nevím, zda poslední usnesení našeho ÚS není právě ten případ.
Balas
JR
Dobrý den, pokud si poslanci mohou jen tak odhlasovat zkrácení svého volebního období, mohou si také stejným způsobem odhlasovat prodloužení svého volebního období? Děkuji za odpověď.
Už jsme tuto myšlenku nakousli. Lze si jistě představit, že se na základě ústavního zákona mírně prodlouží funkční období, např. ze čtyř let na pět. Nelze si však představit, že by se funkční období poslanecké sněmovny prodloužilo nepřiměřeně. Pak by byl zakonzervován politický stav a ohroženy demokratické základy státu. Politický boj se musí odehrávat podle pravidel běžných v demokratické společnosti a periodicky se opakující volby, v nichž politické strany volně soutěží o přízeň voličů k takovým demokratickým principům nepochybně patří. Jde o to, aby si nikdo nemohl usurpovat moc "na věčné časy a nikdy jinak".
Balas
Jan
Dobrý den, také jste si všiml klasické rozepře mezi Prahou a Brnem, kdy (s čestnou výjimkou Jana Kysely a Zdeňka Küjna) pražští konsitucionalisté (Pavlíček, Jičínský, Klíma) tvrdí, že přezkum je mimo pravomoc, kdežto brněnští jsou spíše pro?
Ano všiml, nevím zda je to rozpor skutečný nebo jen zdánlivý. Vyjádření mohou být poněkud zkreslená. Nemyslím si však, že jde nutně o střet Praha Brno jako spíše o střet generační. Tedy, jde-li o skutečný střet. Je však nutno vidět, že pouze jazyková interpretace Ústavy by nás mohla zavést do slepé uličky a zdravý rozum velí brát v úvahu i další interpretační metody.
Balas
Veronika Kropackova
Dobrý den, ráda bych se zeptala na Váš názor na plány politiků schválit a vyhlásit ve sbírce zákonů během příštího týdne změnu Ústavy jako takové. Politická kultura v naší zemi je poslední dobou žalostná a práce sněmovny nemá s reprezentací vůle lidu co dočinění. Nebylo by lépe nějakým způsobem prohlásit Ústavu za nedoknutelnou, změnitelnou pouze celostátním referendem?
Myslím si, že by to za pvé nebylo technicky možné, neboť by došlo k porušení § 100a Jednacího řádu Poslanecké sněmovny a kdyby to někoho snad napadlo, měl by si uvědomit, že takové počínání by mohlo být hodnoceno minimálně jako obcházení Ústavy. Asi by nás takové rozhodnutí posunulo výrazně tam, kde nechceme být a odkud se složitě hrabeme. Jestli jsem pro váš názor nevím. Žádný předpis by neměl být dogmatem. Je však pravda, že jistá rigidita Ústavy by mohla být prospěšná. Jak se zdá, ta naše je až příliš flexibilní. Rozhodně bych nedoporučoval nějaká účelová a zákon obcházející řešení. Jak vidím, nikdo už nemá další otázky. Dovolte proto, abych vám za vaše otáky poděkoval a rozloučil se. Nashledanou někdy příště. S pozdravem Vladimír Balaš
Balas