Sociální podniky, nástroj slovenské vlády v boji proti nezaměstnanosti, jsou v podezření, že jejich prostřednictvím členové nejsilnější vládní strany vysávají státní i evropské dotace. Nyní podezření zesílilo.

V pondělí totiž ředitel Slovenské veřejnoprávní televize Štefan Nižňanský zakázal odvysílat kritickou reportáž o jednom z těchto podniků poté, co jí zhlédl společně se synem bývalého poradce premiéra Roberta Fica.

Na slovenskou televizi se snesla vlna kritiky. Mluví se o cenzuře. A také o tom, že se televize necelý rok před volbami podřizuje požadavkům nejsilnější vládní strany Směr.

Nižňanský uvedl, že důvodem zákazu byl amatérismus novinářů.

Vznik sociálních podniků podpořila vláda jako jedno z opatření na zvýšení zaměstnanosti. Měly za cíl pomoci prostřednictvím státních dotací především dlouhodobě nebo těžce zaměstnatelným lidem. Část zisku musely podniky použít na vytvoření nových pracovních míst.

Na jaře se ale v rámci vládního balíku protikrizových opatření podmínky pro přiznání statusu sociálního podniku značně uvolnily. Zřizují je obce či samosprávy a nemusí v nich pracovat ani jeden znevýhodněný uchazeč, jako jsou lidé v předdůchodovém věku nebo čerství absolventi.

Většinu z nich zakládají lidé blízcí nejsilnější vládní straně Směr.

Nedávno se v tisku objevily informace, že příspěvky a dotace z eurofondů dostaly rodiny některých poslanců a vládních úředníků právě za stranu Směr. Využily je údajně na předražená školení, či na nákup luxusního auta.

"Sociální podniky jsou od samého začátku jen pláštíkem k tomu, aby vznikaly úplně běžné podniky, ale s výraznou dotací státu," prohlásil exministr práce a sociálních věcí 1/4udovít Kaník.

V současné době funguje na Slovensku 40 sociálních podniků. Vláda na ně v letošním a příštím roce vyčlenila více než 94 milionů eur. Podle statistických údajů vytvořily 495 pracovních míst. Nezaměstnanost na Slovensku je nyní 12 procent a do konce roku se čeká růst až na 14 procent.

Související