Pražský dopravní podnik (DPP) vyhlásil výběrové řízení na vybudování turniketů v metru. Zřízení celého systému bude stát 3,5 miliardy korun. Zahrne turnikety u vstupů do metra a jejich provozování, a také přizpůsobení takzvané návaznosti povrchové dopravy, tedy aby lístky z autobusů, tramvají a vlaků byly turnikety schopny přečíst. ČTK to v pátek řekl mluvčí DPP Ondřej Pečený.

Od kdy budou lidé v metru turnikety procházet, záleží podle Pečeného na nabídkách firem, které se přihlásí do výběrového řízení. To bude ukončeno 7. prosince.

Dopravní podnik již dříve uvedl ve zprávě, kterou předložil magistrátu, že by chtěl začít s instalací turniketů příští rok. Ve všech stanicích by měly být turnikety spuštěny v roce 2012. DPP předpokládá, že se mu peníze vložené do turniketů vrátí za pět let od jejich spuštění. Ekonomickou efektivnost podle DPP prokázala studie, kterou si vedení podniku zadalo na začátku roku 2008.

Podnik si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. "Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají," řekl v březnu generální ředitel DPP Martin Dvořák. Podle něj se díky turniketům rovněž zvýší bezpečnost cestujících, v metru bude údajně méně bezdomovců a "nepřizpůsobivých" osob.

Turnikety by měly být podle studie DPP u vchodů do stanic i u východů a výtahů. Budou průchozí z obou stran, směr průchodu bude možné měnit. Projekt počítá s dvoukřídlými prosklenými turnikety vysokými 170 centimetrů a širokými 60 centimetrů, případně 90 či 100 centimetrů pro cestující na vozíku a kočárky.

Dopravní podnik připouští, že turnikety budou pro cestující znamenat určité omezení. Potíží se ale neobává. "Propustnost turniketů uváděná dodavateli se dnes pohybuje v rozmezí 40 až 60 osob za minutu v závislosti na zvoleném řešení," píše se ve studii.

V případě nebezpečí se turnikety automaticky otevřenou. Lidé při nebezpečné situaci také budou moci utíkat požárními dveřmi.

Dopravní podnik před časem uvedl, že si na zřízení systému bude muset půjčit. Způsob financování je součástí vyhlášeného výběrového řízení.

Společně se zřízením turniketů musí DPP vyřešit i problém návaznosti povrchové dopravy. Tedy aby lístky prodávané v systému pražské integrované dopravy mohly turnikety přečíst. Do přípravy se tak budou muset zapojit všichni dopravci, kteří provozují městské a příměstské autobusové linky, ale i České dráhy.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.