Češi letos kvůli hospodářské krizi omezili hlavně útraty za cestování, spotřební elektroniku, kulturu a zábavu, oblečení a obuv. Naopak nejméně se krize projevila ve výdajích za tabákové výrobky, drogistické zboží a pohonné hmoty. Dopady krize už pocítila více než polovina českých domácností. Vyplývá to ze zářijového průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost GE Money Multiservis.

Předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis Milan Beutl novinářům řekl, že útraty za cestování letos omezilo 28 procent účastníků průzkumu. Za spotřební elektroniku utrácí méně přibližně čtvrtina spotřebitelů a zhruba stejný podíl lidí uvedl, že omezil výdaje za kulturu, zábavu, oblečení či obuv.

Na tabáku moc lidí nešetří

Naproti tomu jen 12 procent účastníků průzkumu snížilo útraty za tabákové výrobky a stejné procento šetří na drogistických výrobcích. Za pohonné hmoty letos utrácí méně 14 procent lidí a alkoholické nápoje uvedlo 17 procent spotřebitelů. Na potravinách šetří 19 procent Čechů.

"Spotřebitelé věnují mnohem více pozornosti svým útratám a hledají nabídky, které jim poskytují něco navíc," podotkl Beutl. Lidé proto více reagují na akční cenové nabídky, zároveň ale podle něj mají větší ochotu investovat do kvalitních výrobků a vyšší nároky na kvalitu servisu prodejen.

V Česku od začátku letošního roku podle průzkum STEM/MARK roste podíl domácností, které pocítily hospodářskou krizi. Zatímco v lednu jich bylo 44 procent, tak v srpnu už 51 procent, přičemž výrazně dopady krize na sklonku léta pocítilo 16 procent tuzemských domácností.