Když se na Mazdu2 ve výbavě GTA podíváte, je vám hned jasné, že v tomhle autě nemůže jezdit žádný "kravaťák". Tovární vizuální tuning totiž kompaktnímu hatchbacku dodává vzezření povozu pro mladé a neklidné řidiče. Představte si 16palcová litá kola obutá do pneumatik 195/45, představte si sportovní prahy, přední nárazník a křídlo na zádi plus novou masku chladiče! Z všedního prcka se stává lapač pohledů a signální maják vysílající zprávu: Ten kdo mě řídí, je free, cool a pravděpodobně teen.

Ne, moment! To rozhodně nemá být žádná kritika. Výbava GTA je tu pro takové jedince, a pokud se vám nelíbí, není nic jednoduššího než ušetřit pár tisícovek a pořídit si nižší. Musím ale uznat, že vozu paket velmi sluší. Mazda má povedený styl, ať už její "zoom-zoom" znamená cokoliv. Líbí se mi Mazda6, líbí se mi Mazda3 a dvojka se také náramně povedla. A bude ještě povedenější. Po nadcházejícím faceliftu se totiž bude usmívat jako zbytek jejích sourozenců.

V plné palbě

Co je nejdůležitější na Mazdě2 1.6 MCD GTA je fakt, že jednoduše přijíždí v "plné palbě". Uvnitř se budete cítit velmi dobře, nejen kvůli automatické klimatizaci, kůží obšitému volantu s ovládáním rádia, palubnímu počítači nebo dešťovému senzoru. Najdete zde také pohodlná sedadla, která se postarají o příjemný odvoz čtyř osob, přičemž vzadu by mohly nastat problémy jen u vyšších postav s prostorem nad hlavou. S bočním vedením to není vpředu vůbec zlé, a to u takových aut nebývá zvykem!

Malý hatchback přináší občas určité kompromisy. Nikdo nemůže čekat, že přístup do zavazadelníku bude kdovíjak velký. Mazda by si ale měla uvědomit, že nutit člověka nejdřív zmáčknout černé tlačítko vprostřed pátých dveří a pak teprve přesunout svou ruku dolů a otevřít je, není právě nejlepší. Dva pohyby jsou vždycky víc než jeden. Ale naštěstí tu je ještě dálkové ovládání. To povětšinou necháte v kapse, protože Dvojka byla vybavena i bezklíčovým odemykáním a startováním. Základní hodnota kufru 250 litrů není zlá, po sklopení zadních sedadel je k dispozici 787 litrů prostoru.

Rychle a za málo

Když jsme Mazdu2 zkoušeli poprvé, byla vybavena benzínovou třináctistovkou o výkonu 75 koní. Tento motor působí jako ideální kompromis mezi cenou a výkonem. Dnes se ale budeme bavit o vrcholné nabídce – 1,6litrovém turbodieselu pracujícím se systémem common rail. Jeho výkon činí 90 koní dostupných při 4000 otáčkách za minutu a hlavně 205 Nm (2000 ot/min). Auto s ním sice váží o 75 kg více než benzínová varianta, ale i tak se můžete těšit na zábavné chvíle za volantem.

 

Pravda je, že příznivce benzínových řešení asi o svých kvalitách nepřesvědčí. Přes všechny moderní technologie se nezbavil vyšší hlučnosti, občasných vibrací a malého turbo kopance. Při sešlápnutí plynového pedálu si totiž musíte počkat, než ručička vystoupá ke zmiňovaným dvěma tisícům otáček. Pak se teprve agregát rozhodne pořádně jednat. Docela vám s tím ale pomůže přesná 5stupňová manuální převodovka chodící v poměrně krátkých drahách. Stačí se s chováním motoru trochu sžít.

Odměnou vám bude mrštný pohyb v městském provozu. Na malé auto výborné řízení a hlavně brilantně vyladěný podvozek na to mají jen pozitivní vliv. Nad stovkou překonanou za 11,3 sekundy by mohl kdekdo mávnout rukou. Byla by to ale chyba. Auto má opravdu hodně sil a hlavně při sprintu od semaforu budete vždy mezi prvními. Kromě toho vás nafťák potěší ještě jednou svou předností – skvělou spotřebou. My jsme Mazdu2 1.6 MCD GTA vraceli s hodnotou 4,9 litru paliva na 100 km. Mimo město se ale dostanete v klidu na 4 litry, ve městě pak lehce nad 5. A to jsou parádní čísla, která vykouzlí i z 43 litrové nádrže velký dojezd.

Za "cool" se platí

Vraťme se ještě k podvozku. Ne všechna městská auta se dají doporučit na to, aby s nimi člověk vyjel i za hranice metropole. Pokud to ale neuděláte s Mazdou2 1.6 MCD GTA, bude to hřích! Dvojce se na klikatých okreskách líbí a bude se tam s ní líbit i vám. Podvozek pracuje na výbornou na mnoha různých površích. Pravda, naftový motor se projevuje lehce se nořící přídí a dřívější touhou udělat si výlet po tečně ze zatáčky ven, věřte ale, že jsme na to přišli až v extrémních situacích, do kterých se jen tak nedostanete. A pokud ano, o bezpečí se postarají elektronika nebo brzy s ostrým nástupem. Jízdní dynamiky si budete užívat při předjíždění HáTéPéček a pánů v klobouku, stejně tak při nájezdech na dálnici, kde s větším sebevědomím najdete potřebné místo a mnohem rychleji zamíříte do levého pruhu.

Všechny tyhle radovánky mají ale jeden velký háček. Je jím opravdu extrémně vysoká cena. Mazda2 1.6 MCD ve výbavě GTA startuje na 513.900 korunách, cenu testovacího vozu ještě navýšila metalíza za 11.300 korun.  Za malé auto je to částka, která pro jeho prodejnost bude určitě osudná. Pokud ale máte chuť se trochu bavit, být cool a free a bůhví co ještě, rozhodně stojí za zvážení.

Výsledná známka: 1-
Plusy: motor, podvozek, vzhled, výbava, kvalita zpracování
Mínusy: cena, cena, cena...

Základní cena v provedení GTA: 513 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  11 300 Kč
Celková cena: 525 200 Kč

Parametry

Objem motoru      1560 ccm
Maximální výkon     66 kW (90 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment     205 Nm při 2000 ot/min
Převodovka     5stupňová manuální
Maximální rychlost     173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     11,3 s.
Udávaná spotřeba město     5,1 l/100 km
Spotřeba mimo město     3,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     4,2 l/100 km
Spotřeba během testu     4,9 l/100 km
Provozní hmotnost     1105 kg
Délka / výška / šířka     3885 mm / 1475 mm / 1695 mm
Rozvor     2490 mm
Zavazadelník / po sklopení     250 l / 787 l

Výbava: Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS+EBD+EBA, imobilizér, elektrický posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, elektricky sklopitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, rádio s CD a MP3 přehrávačem + 4 reproduktory, ovládání audio systému na volantu, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, automatická aktivace světlometů, dešťový senzor, dělená zadní sedadla 60:40, litá kola, pneumatiky 195/45 R16.

Příplatková výbava: Metalický lak (+11.300 Kč)