Jak chce stát zvýšit nepřímé daně a kolik peněz navíc tím má připlout do rozpočtu

Spotřební daň (10,4 mld. Kč)

Z litru benzinu a nafty: +1 Kč
(6,9 mld. Kč)

Z krabičky cigaret: +2,5 Kč
(1,8 mld. Kč)

Z litru piva: +1Kč
(1,2 mld. Kč)

Z litru tvrdého alkoholu: +5 Kč
(0,5 mld. Kč)

Daň z přidané hodnoty (+12,4 mld. Kč)

nižší sazba z 9 na 10 %
vyšší sazba z 19 na 20 %

Odhad inflace na rok 2010

Ministerstvo financí - 1,4%
Česká národní banka - 1,2 %

Stát chce sice zalepit část díry v rozpočtu i penězi vybranými na daních, které výrobci a obchodníci přirážejí k prodanému zboží, ale prudkého růstu cen se kvůli tomu Češi bát nemusejí. Podle ministerstva financí má být inflace v příštím roce jen 1,4 procenta. ČNB odhaduje 1,2 procenta.

Nejvíce se v cenách promítne zvýšení spotřebních daní na pohonných hmotách, pivu, cigaretách a tvrdém alkoholu. Jídlo a další spotřební zboží ani služby by příliš zdražovat neměly. DPH má totiž vyrůst jen o procentní bod a zvyšování cen nepřeje nízká poptávka a vysoká konkurence. "Plné promítnutí vyšších daní do cen čekáme u pohonných hmot a cigaret. U ostatního zboží a služeb očekáváme nižší zvýšení cen," říká Tomáš Holub z ČNB.

Řada obchodníků, kteří chystají ceny na příští rok, dokonce plánuje ceny udržet stejné jako nyní a rozdíl na dani ukrojit ze svých marží. "Chceme udržet ceny na stejné úrovni jako letos. Naše katalogové ceny totiž platí do srpna. Zvýšení sazeb uhradíme z vlastních zdrojů," říká HN mluvčí největšího prodejce nábytku IKEA Jindra Válová. Podobně se chtějí zachovat prodejci aut, kteří bojují o zákazníky slevami.

Zdraží to dražší 

Zdražit by neměly ani běžné levnější potraviny "Zvýšení sazby je jen minimální a není možné malé položky jako třeba rohlík zdražit o procento. Takže na cenách to zákazník skoro nepozná," říká šéf Globusu Petr Vyhnálek. Protože ale obchodníci nechtějí přijít o celé procento z obratu, což u některých činí desítky milionů korun, může se zdražení promítnout na dražších položkách.

"Všichni budeme srovnávat ceny s konkurencí. Nelze předvídat, jak se trh zachová," dodává Vyhnálek. Zdražit o necelé procento chtějí i největší mobilní operátoři, ale ne ve všech případech. "U aktuálně nabízených nefiremních a všech Twist tarifů bere T-Mobile všechny náklady spojené se zvýšením sazby DPH na sebe," říká Martina Kemrová mluvčí T-Mobilu.

Za pivo si lidé připlatí

Zvyšování spotřebních daní se na cenách promítne mnohem více než DPH. Proto si příští rok připlatí řidiči, konzumenti alkoholu a kuřáci. Výrobcům piva se spotřební daň zvedne o 40 procent, zdražení je podle pivovarníků nevyhnutelné. Průměrně zhruba o korunu na láhev zvedne cenu Plzeňský prazdroj a Pivovar Černá Hora.

Se zvýšením nebudou váhat další včetně trojky trhu Heinekenu, který u nás ovládá značky, jako je Starobrno, Zlatopramen či Krušovice. Od šedesáti haléřů do koruny za půllitr chce zdražit i Rodinný pivovar Bernard. Zdražení lihovin má být výraznější, až o pět korun na litr, ale zřejmě přijde se zpožděním.

Prodejci se totiž kvůli očekávanému zvýšení daně předzásobili, a tak mohou nějakou dobu prodávat alkohol s nižší sazbou, a tedy za stejné ceny.

Až o korunu na litr kvůli dani zdraží benzinové pumpy. Do cen se ale promítne i vyšší cena ropy a vyšší požadavky na podíl biosložek.