Koncem ledna budou na pařížských letištích Charlese de Gaulla na předměstí Roissy a v Orly jižně od metropole uvedeny do provozu první tělesné skenery, které mají ještě pečlivěji ohlídat, aby nikdo nepronesl na palubu letadla výbušninu či jiný nebezpečný předmět.

Podle francouzského Generálního ředitelství civilního letectví (DGAC) se budou zatím používat na "experimentální" úrovni pro lety do Spojených států.

Záměr umístit tato zařízení na svých letištích oznámily v minulých dnech také Nizozemsko, Británie a Itálie, a to v souvislosti s vánočním pokusem o atentát na americké letadlo směřující z Amsterodamu do Detroitu. Nigerijský sebevražedný útočník přitom použil výbušninu, kterou zřejmě nebyly klasické bezpečnostní rámy schopny zjistit. Na skeneru by se ale prý objevila.

Podle DGAC není ale plošné zavedení skenerů na většině letišť zatím na pořadu dne, protože je nejprve nutná právní úprava na úrovni Evropské unie. Kontrola skenerem i pro lety do USA tak nebude povinná. V tom případě se ale cestující budou muset jako dosud podrobit dost přísné osobní prohlídce bezpečnostním pracovníkem, který se dotýká prakticky všech tělesných partií.

Francie nezavádí tělesný skener poprvé. Před rokem se experimentálně zaváděl už na letišti v Nice na jihovýchodě Francie, ale pak se od jeho užívání ustoupilo na nátlak organizací hájících právo na soukromí.

V Británii se také zkouší už rok a v Německu devět měsíců a podle dostupných statistik souhlasí s takovouto kontrolou 98 procent pasažérů.

Až na kůži 

Používaný skener má pečlivě monitorovat vše, co má člověk na sobě až na kůži. Rádiové vlny, které vydává, jsou 500krát slabší než u běžného mobilního telefonu, a tudíž nemají mít negativní vliv na zdraví cestujících.

Zařízení, u kterého za jeden kus zaplatí stát 100 000 až 150 000 eur (přes 2,6 milionu až skoro čtyři miliony korun), nevyrábí žádná francouzská firma. Paříž se tak bude muset obrátit buď na britskou Smith Detection, nebo americkou Rapiscan System.

 

Související