Před francouzským soudem v úterý ožila deset let stará katastrofa  letounu Concorde, při níž zahynulo 113 lidí. Před soudem stanula americká společnost Continental Airlines a také pět osob, které jsou obviněny z neúmyslného zabití. Při havárii u Paříže zahynulo 113 lidí. Aeroliniím hrozí pokuta až 375.000 eur (9,7 milionu korun), jednotlivcům až pět let vězení a pokuta 75.000 eur.

Advokát společnosti Continental Airlines Olivier Metzner požádal o zrušení procesu, který je podle něj zaměřen jen na přitěžující okolnosti. Výsledek vyšetřování napadnout svědectvím několika osob.

Letadlo se zřítilo 25. července 2000 vzápětí po startu. Oficiální vyšetřování ukázalo, že na rozjezdové dráze najelo na titanovou lamelu, která odpadla z letounu DC-10 amerických aerolinek Continental Aerolines, jenž startoval před ním. Náraz roztrhl pneumatiku Concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž. Ta se prakticky vzápětí vzňala. Stroj pak spadl na nedaleký hotel - o život přišla stovka německých pasažérů, devítičlenná francouzská posádka a čtyři zaměstnanci v hotelové budově.

Podle Metznera s odvoláním na svědky Concorde hořel už předtím, než najel na spadlou lamelu. Advokát tvrdí, že požár vypukl na nádržích několik set metrů před místem, kde se lamela nacházela. "Třiadvacet lidí vidělo, že Concorde hořel už 700 metrů před (místem, kde byla lamela) a osm vteřin před (střetem s ní)," řekl.

Od začátku vyšetřování se podle něj pracovalo se dvěma hypotézami. Francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BEA) si myslí, že nehodu způsobila lamela, od druhé hypotézy se upustilo, řekl Metzner. Rozhodnutí předat případ trestnímu tribunálu považuje za "neuvěřitelné a nesprávné". "Neberou se v potaz polehčující okolnosti, pohrdá se jimi," řekl.

Proces by měl ve formě slyšení trvat do 28. května. Poté by měl být vynesen rozsudek.

Rekordní odškodnění znamenalo přelom

Nadzvukový Concorde stanovil ve své době nová pravidla transatlatnického cestování. Stejně přelomové jsou i důsledky právních sporů, které po sobě zanechal, i když tři roky po katastrofě přestal létat.

Jeho postup se totiž stal návodem pro pozůstalé. Už v roce 2001, pouhých 11 měsíců po tragédii, se dočkali pozůstalí po 97 obětech do té doby nevídané částky. Úhrnná částka činila 118 miliónů korun,  tedy asi čtyři miliardy korun.

Advokát pozůstalých Ronald Schmid zprvu ani nechtěl částku zveřejnit, později přesto prosákla na veřejnost. Letecká společnost si nepřála zdlouhavé spory, proto rychle ustoupila. Od té doby se nároky obětí v podobných případech znásobily.

Pomohlo to donut například v roce 2003 Libyi, aby po letech uzavřela dohodu s pozůstalými po obětech atentátu proti francouzskému dopravnímu letounu v roce 1989. Přistoupila na zvýšení odškodného.

"Peníze mají pro nás malou cenu, máme svou důstojnost a také jsme dospěli k nové etapě vztahů se Západem," řekl nečekaně libyjský vůdce Kaddáfí, který před tím léta odmítal zvýšit částku. Libye zvýšila původní nízkou nabídku na 51 miliónů dolarů pro 170 rodin.