Německé automobilky v letošním roce poprvé v historii vyrobí více osobních vozů v zahraničních továrnách než v domácích závodech. Předpověděl to ve středu šéf institutu pro automobilový průmysl v německém Geislingenu Willi Diez. Dodal, že celosvětový trh s automobily by měl letos stoupnout o tři procenta na 52 milionů vozů.

Německé automobilky letos podle Dieze pravděpodobně zvýší výrobu v zahraničí na 4,90 milionu vozů, zatímco jejich domácí produkce klesne na 4,87 milionu vozů. Nejdůležitější zahraniční výrobní základnou německých automobilek by letos měla být Čína s produkcí kolem 1,5 milionu vozů.

Diez uvedl, že automobilový sektor v Německu bude těžit zejména z rostoucí poptávky po luxusních vozech.

"Tento vývoj rovněž stabilizuje zaměstnanost v německém automobilovém průmyslu," dodal. Upozornil, že od začátku krize v září 2008 tento sektor přišel o 50.000 pracovních míst a že letos očekává zánik dalších zhruba 15.000 míst. Koncem loňského roku německý automobilový průmysl podle Dieze zaměstnával 715.000 lidí, napsala agentura DPA.

Přeskočí Volkswagen Toyotu?

Německo je domovem několika významných automobilek, včetně evropské jedničky Volkswagen, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto. Volkswagen tento týden souhlasil s prodloužením garance zachování pracovních míst ve svých továrnách v západním Německu o tři roky do roku 2014.

Vlastník mladoboleslavské automobilky již začátkem února oznámil, že chce do roku 2018 dosáhnout ročního odbytu deseti milionů vozů a překonat tak japonskou Toyotu Motor coby největšího prodejce aut na světě. K tomu, aby změna v žebříčku nastala, nahravají současné technické potíže vozů Toyoty.

Ta kvůli problémům s plynovým pedálem po celém světě stahuje miliony aut a pozastavila výrobu některých modelů. V lednu pak Toyota přiznala i problémy s brzdným systémem hybridních vozů, jichž svolává do servisu na půl milionu. A nyní se objevily stížnosti na posilovače řízení u modelu Corolla, které automobilka prošetřuje. 

Navzdory optimistickému výhledu pro německé výrobce prodeje v samotném Německu propadají. Na největším automobilovém trhu v Evropě bylo minulý měsíc zaregistrováno nejméně nových vozů od sjednocení země v roce 1990. Podle Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) klesl v Německu v lednu prodej aut meziročně o 4,2 procenta na necelých 182 tisíc vozů. VDIK odhaduje, že prodej aut v Německu letos klesne o milion vozů na 2,8 milionu aut.