Sčítání automobilů, které stát organizuje jednou za pět let, budou letos poprvé provádět soukromníci. Podle serveru iDnes.cz zakázku získalo sdružení čtyř firem: Vars Brno, Edip, Manpower a Centrum dopravního výzkumu. Nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil, i když zájem mělo původně mnohem více firem. Ty ale nakonec nepodaly nabídku, napsal server.

Stát podle iDnes vyjde sčítání dopravy levněji, než čekal. Původní odhad byl 150 milionů korun, čtveřice firem zakázku zhotoví za 111,5 milionu korun. Poslední sčítání, které v roce 2005 dělalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vlastními silami a ve spolupráci s krajskými úřady, přišlo zhruba na 90 milionů korun. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové bude ale letošní měření komplikovanější a náročnější, a proto i dražší. Při posledním sčítání se doprava sledovala osm dnů, letos to bude o dva dny déle. "Sčítačů tak bude asi o dvacet procent více," řekla serveru Vápeníková.

Jak zhoustl provoz

Sčítání dopravy má ukázat, jak zhoustl po celé republice provoz, a pomoci k dalšímu plánování nových komunikací.

ŘSD vysvětluje najmutí soukromé firmy snahou o kvalitnější zpracování. "Chceme, aby se s daty ze sčítání dalo v budoucnu lépe pracovat než dosud," podotkl ředitel úseku informatiky ŘSD Jan Švec.

Vedoucím vítězného sdružení je Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná organizace, která spadá pod ministerstvo dopravy. Vars Brno se zabývá především dopravními systémy nebo geografickými databázemi. Edip se zaměřuje hlavně na dopravní průzkumy a poradenství. Manpower je personální agentura, která má v Česku největší síť poboček.

Najatí lidé budou sčítat dopravu celkem na 6500 místech po celé zemi. Postávat budou u dálnic a silnic prvních až třetích tříd. První měřiči vyrazí k silnicím zřejmě už v březnu, objevovat se u nich však budou kvůli vyšší věrohodnosti dat i v dalších částech roku. V plánu jsou i dva termíny pro noční sčítání. Vše se uskuteční ručně, za každé auto si sledovači udělají jednu čárku, napsal server iDnes.