Výroba automobilů na Slovensku klesla v loňském roce téměř o pětinu na 463.140 vozů. Země tak přišla o pozici evropské jedničky v produkci automobilů v přepočtu na jednoho obyvatele, předběhla ji Česká republika, uvedl slovenský deník Pravda.

Za poklesem slovenské výroby stál především téměř poloviční propad produkce bratislavského závodu německé automobilky Volkswagen. "V Bratislavě se vyrábí nejkvalitnější auta, ale v těžkých časech lidé ztratili zájem o luxus. Továrna se rovněž připravuje na výrobu nových modelů, což také ovlivnilo objem výroby," řekl prezident slovenského Sdružení automobilového průmyslu Jozef Uhrík.

Z výrobních linek závodu loni sjelo pouze necelých 106.000 vozů, nejméně od roku 1997, napsal deník Pravda. Volkswagen se na Slovensku soustředí na výrobu sportovně-užitkových vozidel Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Audi Q7. K těm se v příštím roce připojí rodinný model s označením Up!.

Největším výrobcem aut na Slovensku se loni stal francouzský PSA Peugeot Citroën s produkcí 207.128 vozů. Závod jihokorejské automobilky Kia Motors u Žiliny vyrobil 150.015 vozů. Automobilky patří společně s elektrotechnickým průmyslem k tahounům slovenské ekonomiky.

Výroba motorových vozidel v Česku loni podle českého Sdružení automobilového průmyslu vzrostla o 2,85 procenta na rekordních 975.111 vozů. Největší část tvořily osobní vozy. Jejich produkce se zvýšila o 3,2 procenta na 970.410 vozů, což je nejvíce v historii.

V celé Evropě se výroba osobních automobilů v loňském roce podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) propadla o 13 procent na 13,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 14 let. Celková produkce motorových vozidel v Evropě loni klesla o 17 procent na 15,2 milionu.
Největším producentem motorových vozidel v Evropské unii zůstalo Německo, kde se výroba snížila o 14 procent na 5,2 milionu vozů. Česká republika obsadila podle ACEA pátou příčku. Českým výrobcům osobních automobilů loni značně pomohla protikrizová opatření zavedená v roce 2009 řadou zemí Evropské unie.

Výroba osobních aut v Česku se za posledních pět let více než zdvojnásobila. Produkce motorových vozidel rostla i v posledních dvou krizových letech. Pro letošek čeká Sdružení automobilového průmyslu úroveň výroby srovnatelnou s loňskem, milionová hranice vyrobených vozů by tedy padnout neměla.