Pořad, který byl vysílán ve formě večerního zpravodajského bloku, informoval o atentátu na prezidenta odštěpenecké Jižní Osetie, o bombardování gruzínských měst a letišť a usmrcení gruzínského prezidenta Michaila Saakašviliho.

Přestože obsah zpravodajství byl vzápětí dementován a sama stanice se v neděli divákům omluvila, hlasité protesty Moskvy a gruzínské opozice neustávají. Vymyšlený scénář událostí vysílala televize bez varování, jen na začátku a na konci se objevilo krátké upozornění, že jde o "možný vývoj událostí".

Podle reportáže měla ruská okupační vojska dosadit "lidovou vládu" vedenou jednou z vůdkyň gruzínské opozice Nino Burdžanadzeovou. Gruzínská politička, která nedávno navštívila Moskvu a jednala s premiérem Vladimirem Putinem, v neděli reagovala prohlášením, že reportáž byla provokací nejen vůči opozici, ale přímo psychologickým terorem vůči gruzínskému obyvatelstvu.

Pořad podle ní nemohl být vysílán bez vědomí prezidenta Saakašviliho, který jím chce "zakrýt krach své politiky". Podle agentury Interfax dokonce Burdžanadzeová vyzvala ke svolání mimořádné schůze Rady bezpečnosti OSN.

Saakašvili: přesně tyto myšlenky se honí v hlavách nepřátel Gruzie

Sám prezident Saakašvili dnes k incidentu řekl, že nesouhlasí s "nepříjemnou" formou pořadu, ale za ještě více nepříjemný považuje fakt, že reportáž se maximálně přiblížila k tomu, "co se honí v hlavách nepřátel Gruzie".

Nedělní podrobné informace ruských médií svědčí o tom, že gruzínská reportáž o "intervenci" byla skutečně přesvědčivá. Moderátor informoval o válečném poselství ruského prezidenta Dmitrije Medveděva, ukazoval obrázky mrtvých a zraněných a hovořil dokonce o "zradě tří gruzínských praporů", které spolupracovaly s ruským nepřítelem.

Část fiktivní reportáže gruzínské TV Imedi o přepadení Gruzie Ruskem

Odmítavé reakce v Rusku i na odštěpeneckých územích

Na televizní zpravodajskou fikci zareagovali v neděli také oba "prezidenti" gruzínských území, která se po skutečné loňské rusko-gruzínské válce s podporou Moskvy odtrhla od Gruzie. Šéfové Jižní Osetie Eduard Kokojty a Abcházie Sergej Bagapš označili pořad za "výplod chorobného mozku". Vyzvali pozorovatele Evropské unie, kteří dohlížejí na klid v bývalé zóně bojů, aby se záležitostí zabývali.

V Moskvě šéf zahraničního výboru ruské dolní komory Konstantin Kosačov prohlásil, že vysílání stanice Imedi bylo "zvrácenou a odpornou provokací". K záležitosti se vyslovil i stálý ruský představitel při NATO Dmitrij Rogozin proslulý svými razantními výroky. Prezidenta Saakašviliho označil za "nikoli pouze maniakálního zločince, ale těžce nemocného a nebezpečného člověka".

Etický panel gruzínských novinářů označil televizní reportáž za neprofesionální a oznámil, že chystá sankce.
Související