Speciál: Polská tragédie

Dva ruské letouny tupolev Tu154, tedy stejný typ ty, který dnes havaroval s polským prezidentem Lechem Kaczyńskim, ještě před třemi lety používala i česká vládní letka. Protože však nebyly spolehlivé, vyřadila je z provozu.

Vládní letka donedávna sestávala kromě tupolevů i z dalších ruských letadel Jak 40 a An 24 a An 26. Po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků, kvůli nimž se stroje musely vrátit, nebo nouzově přistát, pak vláda v roce 2005 rozhodla o urychlené obnově vládní letky.

Kbelské armádní dopravní letectvo, pro které se vžil název vládní letka, je vyřadilo v roce 2007 poté, co zakoupilo dvojici letounů Airbus A-319 CJ.

Klaus vyměnil tůčko za vlak

Jedním z posledních českých politiků, který se proletěl "tůčkem", byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska. Stroj se však porouchal a Klaus nakonec musel pro přesun mezi tamními městy použít vlak. Do Prahy ho přivezl záložní stroj.

Tupolev, proslulý svou poruchovostí, zradil například v červenci 2005 tehdejšího ministra zahraničí Cyrila Svobodu při letu do Latinské Ameriky. Nouzově musel přistát v západoafrické Mauretánii. Pár měsíců předtím se ministr obrany Karel Kühnl během letu do Izraele musel otočit a vrátit do Česka.

V lednu 2003 sjelo v kosovské Prištině "tůčko" s ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem z rozjezdové dráhy. Kolo letounu uvízlo v měkké zemi a letoun zůstal prudce nakloněn na pravé křídlo. Do Kuvajtu musel ministr odletět náhradním letounem.

Challengeru zase praská sklo

Poruchy se však nevyhýbají ani ostatním strojům vládní letky. V březnu 2004 challenger s prezidentem Klausem měl v Portugalsku závadu podvozku. V listopadu téhož roku stejnému stroji prasklo sklo a ministr Svoboda nedoletěl do Kataru.

Kvůli prasklému čelnímu sklu challengeru musel prezident Klaus v dubnu 2005 nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže. Naposledy loni v dubnu se musel z cesty do Itálie vracet do Prahy stroj s tehdejším ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, protože mu při mezipřistání v Brně prasklo opět čelní sklo.

Nová letadla politici přetěžují

Politici nyní nechtějí létat téměř s ničím jiným, než s novými letadly, a nové stroje se tak přetěžují. Kvůli závadě na servořízení výškového kormidla neodletěl loni v říjnu do Bruselu premiér Jan Fischer. Otázky kolem ratifikace Lisabonské smlouvy musel projednat prostřednictvím videokonference.

Šéf vojenské letecké základny v Kbelích Josef Bejdák tehdy řekl, že dva Airbusy A-319 nalétají ročně tisíc hodin místo výrobcem doporučeného maxima 600 hodin. "Letadlo má být vytíženo, ale tohle je už opravdu moc," dodal tehdy Bejdák.