Každý autobus či vlak bude muset mít v budoucnu viditelné informační panely, místo pro kočárek, hlasové zařízení pro informování cestujících.

Podstatná část autobusů bude muset být nízkopodlažních a kraje či obce si také budou moci například určit maximální průměrné stáří vozového parku dopravce. To jsou jen některé z novinek, které přináší nový zákon o veřejné dopravě, schválený ve středu sněmovnou.

"Například u MHD bude muset být zhruba padesát procent nízkopodlažních autobusů, v příměstské dopravě pak méně," říká  vedoucí oddělení koncepce a rozvoje veřejné dopravy Ministerstva dopravy František Vichta s tím, že tyto poměry upřesní připravované vyhlášky. Objednatelé pak mohou stanovit přísnější standardy. 

Neznamená to sice, že České dráhy či autobusoví dopravci musí okamžitě do všech svých vozů dát elektronické informační tabule či je přestavět pro vozíčkáře. Ale v budoucnu musí objednatelé smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících uzavírat jen s těmi, kteří dané parametry naplní.

To může přinést dopravcům – a tedy státu i krajům či obcím, které si autobusovou dopravu objednávají a platí jejich ztrátu –  vyšší náklady. A to i v závislosti na tom, jak přísné standardy nakonec nastaví. 

Na zvýšení dotací nejsou peníze

"Jestliže standardní autobus stojí 3,5 milionů, nízkopodlažní je o 700 tisíc dražší," upozorňuje František Neterda, prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech.

"Protože předpokládám, že se vyšší kvalitou nezvýší počet cestujích, tak bude kraj muset platit vyšší kompenzace nebo zvednout jízdné," upozorňuje.

Pokud neudělají kraje či obce ani jedno, budou zřejmě muset kvůli nedostatku financí objednávat méně spojů. Například Plzeňský kraj přiznává, že to pro něj bude problém. "Na zvýšení dotací nemáme peníze," říká náměstek plzeňského hejtmana Jaroslav Bauer.

A není proto příliš pravděpodobné, že by velká část krajů jako podmínku do tendru dala například výraznější snížení průměrného stáří vozového parku. To je nyní u autobusů okolo devíti let, u vlaků pak dokonce trojnásobek.

Sám Vichta připouští, že to kraje nebudou mít jednoduché vzhledem k tomu, že jejich rozpočty jsou napjaté. "Ten objem peněz, které kraje a obce mají, je do značné míry dán. Nemělo by to ale vést k tomu, že se přehnanými nároky na kvalitu bude omezovat dopravní obslužnost," uvedl Vichta.

Například radní libereckého kraje Martin Sepp pro dopravu si myslí, že nový zákon příliš změn nepřinese. "To, co bylo nyní uzákoněno, již rok a půl děláme a tu kvalitu garantujeme už nyní," řekl s tím, že i peníze na to dopravcům v rámci příspěvku poskytují.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru