Jízdenka, na kterou by se dalo jet vlakem a pak vozem taxi až přímo do domu, pravděpodobně nebude. Pražský magistrát Českým drahám vysvětlil, že paušál na taxislužbu v tomto případě použít nelze. A pravděpodobně nepůjde použít ani klička v podobě smluvní přepravy.

"Magistrát náš projekt připomínkoval a paušál asi nebude možné použít," potvrdil šéf odboru autobusové dopravy Českých drah Petr Moravec. Klasické kilometrovné a hlavně poplatky za čekací dobu, která závisí na dopravní situaci, tak ale znemožní, aby si klient svou jízdenku včetně voucheru na taxi koupil ještě před cestou na pokladně. A to měla být jedna z hlavních výhod chystaných drážních taxíků.

Výběrový tendr pokračuje

Tendr na výběr provozovatele této služby přes uvedené komplikace pokračuje. Do dalšího kola postoupily společnosti AAA Radiotaxi, City Taxi a Profi Taxi. Ty splnily podmínky a dokáží dopravu zajistit jak v Praze, tak Brně a Ostravě. V květnu začnou dráhy s jednotlivými firmami jednat o podmínkách služby a během června by měly firmy podat své cenové nabídky.

Podle Moravce je možné, že se taxislužby například vzdají poplatků za čekací dobu, a pak by nakonec bylo možné prodávat jízdenky i dopředu. Právě to byl avizovaný záměr. Velká města měla být rozdělena na několik pásem podle vzdálenosti od nádraží a cestující by si na pokladně drah koupil jízdenku včetně poukazu na taxík v cílovém městě. Zjednodušilo by to například účtování firmám, na které se dráhy snaží stále více cílit.

"Pražský magistrát dostává Prahu daleko za hranice Balkánu, v Paříži si mohu jako zákazník vybrat, jaký způsob účtování si zvolím, u nás to nejde," podivuje se šéf AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Podle něj zatím dráhy nemají jasno v tom, co přesně za současné situace chtějí. "Je to určitě zajímavý nápad. Bude to ale ještě na dlouhé jednání, jak připravit službu, která bude pro cestující, nás i dráhy zajímavá," říká Kvasnička.

Pokud by nakonec šlo účtovat na základě definovaných pásem, nebyl by to podle něj pro taxislužbu problém. Ten očekává spíše na straně drah.

"Nevím, zda mají na pokladnách připojení k internetu, ani zda mají dostatečně vyškolený personál," uvažuje.

České dráhy a jejich modré autobusy

Kromě drážní taxislužby připravují České dráhy i modré autobusy ČD Line. Tam, kde podle nich na vlaky špatně navazují autobusy, chtějí přispěchat s těmi svými. Zatím mají připraveno zhruba třicet linek a jednají s kraji a obcemi o možnostech úhrady.

 

 

"Ty autobusy si na sebe samozřejmě samy nevydělají a dotace budou potřeba," říká Moravec. Přímou konkurencí pro autobusové dopravce podle něj nebudou. "Strefujeme se do hluchých míst, na které impotentní objednavatel dopravy nemyslel," popisuje.

Připravené linky se zatím setkávají s kladnou odezvou. Kraje a obce by ale podle zákona měly na tyto linky vypsat výběrová řízení, případně je zařadit do tendru na celou autobusovou dopravní obslužnost. Pak ale nemusí České dráhy nakonec zvítězit.