Víkendové přerušení letecké dopravy nad Evropou se dotklo tisíců lidí. Pro mnohé z nich znamenalo zničenou dovolenou nebo naopak o několik dní nedobrovolně prodloužený pobyt v cizí zemi.

Mají teď šanci žádat kompenzaci a co pro pasažéry zasažené tímto dopravním ochromením může udělat cestovní kancelář?

Na to jste se v úterý dopoledne ptali viceprezidenta a mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, Tomio Okamury.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pokud nebudou létat letadla a CK kvůli tomu zruší zájezd, na který již zaplatila některé služby, vrátí mi peníze? Musí mi je vrátit v celé výši nebo jen zbytek po odečtení již zaplacených nákladů? Děkuji a přeji Vám hezký den.
Tomio
Dobrý den, jak vyplývá ze zákona 159/1999 Sb., paragraf 852, tak cestovní kancelář se může zprostit odpovědnosti za škodu prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo v důsledku neodvratitelné události, které nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat. Cestovní kancelář je však povinna poskytnout zákazníkovi, který je například v zahraničí, v nesnázích rychlou pomoc. Výbuch sopky pod tento paragraf jednoznačně spadá. Z výše uvedeného vyplývá, že by se cestovní kancelář měla s klintem domluvit v případě zrušení zájezdu na nějaké další alternativě, např. nabídnout jiný zájezd v jiném termínu apod. Jelikož se jedná o zásah "vyšší moci", tak ze zákona v tomto případě neexistuje automatický nárok na celé částky za zaplacený zájezd. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, na léto se chystám do USA na program Work and travel. Ještě nemám zakoupené letenky, mám strach že mi mohou být lety zrušeny kvůli islandské sopce. Mohu trvat při nákupu letenky na nějakém druhu pojištění, který pokryje riziko zrušení letu a náklady s ním spojené? Díky za Váš čas. Štěpán
Tomio
Dobrý den, ano, za pojištění storna letenky si můžete zcela standartně při nákupu letenky připlatit. Když tedy nebudete moci letět, tak budou Vaše peníze pojištěny. Opačné pojištění však standartně neexistuje, to znamená takové, které Vám vyplatí peníze za způsobenou škodu v případě, že let zruší z důvodu výbuchu sopky letecká společnost. Pojistit však lze jistě všechno, takže v tomto případě byste si musel dojednat u pojišťovny individuální pojistku. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, v sobotu bych měla letět do zahraničí a zatím to vypadá, že se mrak o víkendu opět nad našim územím objeví. I kdyby se nebe otevřelo, není stále létání riskantní? Přijde mi, že se začíná jen létat na nátlak leteckých společností, ale bezpečnost pasažérů tím může jít trochu stranou ... Děkuji a přeji pěkný den
Tomio
Dobrý den, nejsem odborník na bezpečnost leteckého provozu, avšak to, co mohu k Vašemu dotazu říci je to, že bezpečnostní standarty leteckého provozu jsou v rámci EU jedny z nejpřísnějších na světě, svědčí o tom mimochodem i rychlé zavedení Nařízení EU č.2111/05, kde se řeší bezpečnostní standarty leteckého provozu. Důvodem vypracování tohoto Nařízení byla již v roce 2005 právě snaha o zvýšení bezpečnosti leteckého provozu na území EU. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
jaký je postup, pokud se let neuskuteční v siatuaci, kdy mám od cestovky pouze letenku do charterového letu a nikoli komplet zájezd? Je to na libovůli cestovky, zda mi vrátí peníze?
Tomio
Dobrý den, pakliže máte od CK zakoupenou pouze letenku, tak se nejedná o zájezd. V tomto případě tak práva cestujících při zrušení či zpoždění letu řeší Nařízení EU č. 261/2004 o společných pravidlech v letecké přepravě. Jelikož se jedná o zásah "vyšší moci", tak klienti leteckých společností či cestovních kanceláří nemají žádný právní nárok na kompenzace či odškodnění za zrušení či zpoždění letu či zájezdu od leteckých společností či cestovních kanceláří. V tomto případě zásahu "vyšší moci" jsou letecké společnosti vyviněny z odpovědnosti. Vyplývá to z bodu 14 a 15 tohoto Nařízení : 14) Stejně jako podle Montrealské úmluvy by měly být povinnosti provozujících leteckých dopravců omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zamezit i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce. (15) Za vznik mimořádných okolností by se měl považovat případ, kdy dopad rozhodnutí řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla, i když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení. V případě, že by ke zpoždění či zrušení letu nedošlo na základě těchto mimořádných událostí, tak by měli klienti nárok na kompenzace (občerstvení, ubytování apod.) a v případě zrušení letu i na odškodnění v rozmezí 250 - 600 EUR na osobu podle délky zrušeného letu. Vyplývá to z tohoto nařízení. V případě mimořádných událostí jako je výbuch sopky, kdy vznikly povětrnostní podmínky neslučitelné s uskutečněním dotčeného letu a bezpečnostní rizika je však letecká společnost z těchto kompenzací či odškodnění vyviněna. Klienti tedy nemají na odškodnění či kompenzace právní nárok. Přestože klienti tedy nemají v tomto případě nárok na kompenzace či odškodnění, tak by letecké společnosti měly vyvinout veškeré možné úsilí k tomu, aby byly zaplacené služby klientům zajištěny, což v praxi znamená přesměrování odletu na jiný možný termín nebo vrácení peněz. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobry den p.Nakamura, V oktobri mozno v novembri sme mali v plane navstivit Kanarske ostrovy ale podla geologickeho prieskumu min.2 roky maju pokracovat vybuchy tejto sopky. Ma zmysel sa nadalej zaoberat dovolenkou alebo by sme si mali vybrat inu moznost prepravy na tieto ostrovy? A ked ano o kolko sa nam zvysia naklady na dovolenku. Dakujem a ostavam s pozdravom. Ivan
Tomio
Dobrý den, nedokážu situaci z geologického hlediska odhadnout. Na Kanárské ostrovy se v ČR prodávájí prakticky výhradně letecké zájezdy, takže jiný způsob dopravy teď nedokážu spočítat. Omlouvám se za neúplnou odpověď, ale opravdu nevím. Za sebe mohu říci, že si své letošní cesty do zahraničí normálně plánuji nadále. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobry den! Pred casem se mi podarilo ziskat z Vaseho stareho obchodu Japak dlazdice, ktere byly polozeny na podlaze. Ted uz slouzi nekde jinde a je to dobre... mam nicmene problem a to, ze abych to polozil vsude, kde potrebuju, musim znat nazev vyrobce a typ, abych je dokoupil... kdo se Vam o to polozeni staral, Vy to asi znat nebudete, vidte... Zdravim, Pavel
Tomio
Dobrý den, rekonstrukci nám zařizoval a dlaždice kupoval pan Jaroslav Zita, zde je mail na jeho partnerku, kde komunikuje Pavlina.Wagnerova@seznam.cz Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pokud nebudou létat letadla a CK kvůli tomu zruší zájezd, na který již zaplatila některé služby, vrátí mi peníze? Musí mi je vrátit v celé výši nebo jen zbytek po odečtení již zaplacených nákladů? Děkuji a přeji Vám hezký den.
Tomio
Dobrý den, jak vyplývá ze zákona 159/1999 Sb., paragraf 852, tak cestovní kancelář se může zprostit odpovědnosti za škodu prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo v důsledku neodvratitelné události, které nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat. Cestovní kancelář je však povinna poskytnout zákazníkovi, který je například v zahraničí, v nesnázích rychlou pomoc. Výbuch sopky pod tento paragraf jednoznačně spadá. Z výše uvedeného vyplývá, že by se cestovní kancelář měla s klintem domluvit v případě zrušení zájezdu na nějaké další alternativě, např. nabídnout jiný zájezd v jiném termínu apod. Jelikož se jedná o zásah "vyšší moci", tak ze zákona v tomto případě neexistuje automatický nárok na celé částky za zaplacený zájezd. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 by měly aerolinie za zrušený let vrátit cenu letenky. Samozřejmě, odškodnění požadovat nelze. Měli jsme letět do Osla a budeme od Wizzairu peníze požadovat zpět, klidně i soudní cestou. Jde totiž o princip a v případě odmítnutí refundace o bezdlvodné obohacování.
Tomio
Dobrý den, jelikož se jedná o zásah "vyšší moci", tak klienti leteckých společností nemají žádný právní nárok na kompenzace či odškodnění za zrušení či zpoždění letu či zájezdu od leteckých společností. Vyplývá to hned z úvodních bodů 14 a 15 tohoto Nařízení : 14) Stejně jako podle Montrealské úmluvy by měly být povinnosti provozujících leteckých dopravců omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zamezit i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce. (15) Za vznik mimořádných okolností by se měl považovat případ, kdy dopad rozhodnutí řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla, i když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení. Co se týče výdajů za zaplacenou letenku, toto řeši Článek 8 tohoto Nařízení, který se týká práva na proplacení výdajů nebo na přesměrování : Článek 8 1. Odkazuje-li se na tento článek, je cestujícím nabídnuta možnost volby mezi: a) - náhradou pořizovací ceny letenky do sedmi dní způsobem stanoveným v čl. 7 odst. 3, a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího, spolu s případným - zpátečním letem do původního místa odletu, a to při nejbližší příležitosti; b) přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na jejich cílové místo určení; nebo c) přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek na jejich cílové místo určení v pozdější době podle přání cestujícího s výhradou dostupnosti míst. Tímto děkuji všem čtenářům serveru Ihned.cz za hezké dotazy a přeji vám všechno dobré, Tomio Okamura Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
jaky je Vas nazor na statni pomoc leteckym a cestovnim spolecnostem o ktere se pomalu zacina mluvit v evrope?
Tomio
Dobrý den, s takovou nesystémovou státní pomocí osobně nesouhlasím, to by pak mohli chtít pokaždé státní pomoc všichni, včetně nás cestovních kanceláří. Radši preferuji to, aby nám stát vytvořil co nejlepší systémové podmínky k podnikání a k životu než neustálé dotace, které jen výsledně pokřivují trh. Těmi systémovými podnínkami myslím např. co nejmenší byrokracii, vymýcení korupce,snížení daňové zátěže, zjednodušení pracovního práva, bezpečné prostředí apod. Hezký den, Tomio
Čtenářský dotaz
Dobrý den, myslím, že plně nerozumíte a možná záměrně bagatelizujete Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Odškodnění náleží za zrušení letu např. díky chybě dopravce, ale při zrušení letu, tj. neuskutečněné službě, byť vlivem počasí, cena letenky musí být refundována. Prosím, pochopte to a neklamte lidi nesprávnou interpretací zákona - Vy to totiž velice dobře víte...
Tomio
Dobrý den, na Vaši invektivu můžu reagovat pouze přesnou citací Nařízení : Jelikož se jedná o zásah "vyšší moci", tak klienti leteckých společností či cestovních kanceláří nemají žádný právní nárok na kompenzace či odškodnění za zrušení či zpoždění letu či zájezdu od leteckých společností. Vyplývá to hned z úvodních bodů 14 a 15 tohoto Nařízení : 14) Stejně jako podle Montrealské úmluvy by měly být povinnosti provozujících leteckých dopravců omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zamezit i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz provozujícího leteckého dopravce. (15) Za vznik mimořádných okolností by se měl považovat případ, kdy dopad rozhodnutí řízení letového provozu, které se vztahuje k jednotlivému letadlu v určitý den, vyvolá velké zpoždění, zpoždění do dalšího dne nebo zrušení jednoho nebo více letů uvedeného letadla, i když byla dotčeným leteckým dopravcem přijata všechna přiměřená opatření, aby zabránil zpoždění nebo zrušení. Vy však máte zřejme na mysli Článek 8 tohoto Nařízení, který se týká práva na proplacení výdajů nebo na přesměrování, avšak i zde je možnost volby, přesně tak, jak jsem psal. Cituji : Článek 8 1. Odkazuje-li se na tento článek, je cestujícím nabídnuta možnost volby mezi: a) - náhradou pořizovací ceny letenky do sedmi dní způsobem stanoveným v čl. 7 odst. 3, a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího, spolu s případným - zpátečním letem do původního místa odletu, a to při nejbližší příležitosti; b) přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na jejich cílové místo určení; nebo c) přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek na jejich cílové místo určení v pozdější době podle přání cestujícího s výhradou dostupnosti míst. Hezký den, Tomio
Související