1015 kilometrů

by musely najezdit po Praze taxíky objednané magistrátem, aby se vešly do cca 20tisícové sumy, kterou jim úřad zaplatil.

170 tisíc korun

utratil magistrát za celý loňský rok za taxíky. Letos za jediný den, pátek 9. dubna, to bylo 19 302 korun.

Takhle dokáže Praha "šetřit". Byl pátek 9. dubna a primátor Pavel Bém se rozhodl narychlo na pondělí svolat mimořádné jednání zastupitelstva kvůli chystané novele loterijního zákona.

Jenže se musel vypořádat s problémem, jak splnit předpisy a předat z ruky do ruky 27 zastupitelům, které se nepodařilo zastihnout, pozvánku. Vyřešilo to deset taxíků, které si nechal magistrát zavolat.

Výsledná suma, kterou si naúčtovaly, nakonec dosáhla téměř dvaceti tisíc korun.

Taxíky, které měly zakázku na starosti, jezdí po telefonickém objednání za 19 korun na kilometr. V přepočtu by to bez nástupní sazby znamenalo, že každé auto najezdilo přes sto kilometrů, dohromady tedy 1015 kilometrů po Praze. Podle internetových map je to v součtu vzdálenost od sídla magistrátu z Mariánského náměstí do centra Paříže.

Taxametry byly v pořádku

Mimochodem - kvůli jednomu zastupiteli tak jeden taxík najel v průměru zhruba 38 kilometru, což je delší cesta, než kdyby projely celou Prahou od severu k jihu.

Primátor je přitom známý svým bojem proti nepoctivým taxikářům. Před časem se dokonce převlékal za cizince, aby poznal praxi na vlastní kůži. Tentokráte ale nejsou zřejmě na vině upravené taxametry a nepoctiví řidiči.

Podle informací přímo od taxikářů je vysoká cena způsobena několikahodinovým čekáním na dokumenty před budovou magistrátu. Zástupci mediálního centra magistrátu tuto informaci ale nedokázali od nikoho z radnice ověřit s tím, že je to přílišná podrobnost.

Až dnes se začal magistrát bránit. Podle jeho mluvčího Jiřího Wolfa řidiči nerozváželi pouze pozvánky, ale i materiály k projednání pro všechny zastupitele. Částku vzhledem k závažnosti jednání považuje za zanedbatelnou.

Wolf uvedl, že nešlo o rozvoz pozvánek pro část zastupitelů, ale o jednací materiály pro všechny zastupitele, kterých je 70. "Přepočty najetých kilometrů na 27 zastupitelů jsou úplně chybné," zdůraznil.

Dodal, že taxíky nečekaly hodiny, ale "maximálně necelou hodinu". "Čekací doba souvisela s naplánováním optimálních deseti tras tak, aby rozvoz byl co nejhospodárnější," uvedl Wolf. Vozy taxislužby si podle něj účtovaly pouze 16 korun za kilometr, běžná cena přitom je 28 korun.

"Byla to mimořádná situace, k rychlému svolání mimořádného zasedání zastupitelstva byly vážné důvody a městský úřad situaci vyřešil rychle a vzhledem k časovým možnostem ekonomicky efektivně," dodal Wolf.

Taxíky? jen výjiměčně

Za celý loňský rok úřad za taxislužbu utratil necelých 170 tisíc korun. Částka je to sice vzhledem k 45miliardovému rozpočtu města marginální, ale pokud se opět použije přepočet, je to i s nástupními sazbami 9 tisíc kilometrů.

Pokud se koná standardní zasedání zastupitelstva, za doručování pozvánek se neplatí nic. Politici se termín dozvědí týden předem. Přijde jim e-mailem. Protože musí podle předpisů pozvánku obdržet osobně, úředníci jim ji vhodí s předstihem do schránky na magistrátu.

S mimořádným zasedáním zastupitelstva má hlavní město ještě jeden problém. Podle opozice bylo svoláno protiprávně. To se snažil primátor vysvětlit hned na začátku jednání.

"Svolali jsme ho bez dodržení sedmidenní lhůty s ohledem na to, že zasedání Poslanecké sněmovny a projednávání loterijního zákona začíná druhý den," odůvodnil.

Pražští zastupitelé se nakonec shodli, že odmítají pozměňovací návrh Poslanecké sněmovny, který bral obcím část rozhodovacích práv ohledně umístění výherních automatů.

Bém a taxi

V převleku proti nepoctivcům
Kvůli předraženým taxi se před pěti lety Pavel Bém (vlevo) převlékl za turistu, aby situaci poznal na vlastní kůži. Když ale letos 9. dubna objednal na magistrát taxíky, vysoká cena nesouvisela s nepoctivostí řidičů. Prý před radnicí čekali několik hodin.