Kvůli restrukturalizaci se mají během tří let o třicet procent zmenšit, přesto si České aerolinie plánují expanzi. Za lukrativní nadále považují východ, peníze vidí i za Ruskem – v Číně a Vietnamu. Jde ale o běh na dlouhou trať.

„Východ je pro nás daleko perspektivnější, a nejen Rusko. Myslím i Dálný východ včetně Číny a Vietnamu,“ potvrzuje prezident aerolinií Miroslav Dvořák.

O nových linkách se přitom již jedná se společnostmi China Eastern a Vietnam Airlines. První z aerolinií vstoupila minulý měsíc do aliance leteckých společností Sky Team, druhá tak učiní během června. Obě tak budou pro ČSA aliančními partnery.

Výhodné jako Rusko

„Do Londýna létají čtyři aerolinky, na východ skoro nikdo,“ vysvětluje Dvořák důvody. Malá konkurence a potřeba dvoustranných dohod k založení každé linky pak přináší aeroliniím zajímavé zisky.

Linky do Ruska patří mezi nejziskovější lety ČSA. Na těchto trasách prakticky neexistuje nízkonákladová konkurence a klientela je ochotná za letenku zaplatit více než cestující na evropských linkách.

Stejnou situaci očekávají České aerolinie v případě Číny a Vietnamu.

Otevření linek bude ale během na dlouho trať. Podle Dvořáka není otevření nové destinace tak jednoduché jako v Evropě, kde funguje systém otevřeného nebe a je možné, aby kdokoliv létal kamkoliv. U linek na Dálný východ je nutné vyjednat všechny potřebné dohody a to může zabrat i několik let. ČSA se navíc zbavují dálkových letadel Airbus 310, jimiž přepravovaly například klienty cestovní kanceláře Exim Tours do Karibiku. S pořízením nových strojů aerolinie zatím nepočítají.

„O tom bude možné uvažovat až po dokončení restrukturalizace, kterou si nejprve musíme projít,“ říká mluvčí firmy Hana Hejsková. Ve hře je také varianta, že by linky provozovaly asijské společnosti a ČSA je pouze zařadily i do své sítě.

„Krásným příkladem takové spolupráce je linka do Soulu. Létá se na „železe“ Korean Airlines, ale letenky prodáváme i my,“ popisuje Dvořák. Tato spolupráce se však nemusí týkat jen zaváděných linek, ale i těch rušených. Pokud na opouštěné lince létá i alianční partner, budou ČSA díky dohodám linku dál nabízet, ač ji samy nebudou provozovat. To je třeba příklad spojení do New Yorku. Linku nyní provozuje americká Delta, spojení nese ale i kód Českých aerolinií.

ČSA v loňském roce prodělaly podle předběžných údajů 3,7 miliardy korun a stát musel firmě pomoci státní kapitálovou injekcí 2,5 miliardy korun.

Nejdřív dieta

Státní pomoc si však firma bude muset obhájit. V následujících třech letech ji čeká radikální restrukturalizace. Aerolinie se zbaví všech letadel Boeing a počet strojů tak klesne o třetinu. Několik linek bude zrušeno a očekává se i další propouštění. Dieta má Brusel přesvědčit, že státní injekce nesloužila k expanzi.

ČSA prodají i zbývající nemovitosti. Hangár F a související pozemky má koupit Letiště Praha. Potvrdil to šéf obou firem Miroslav Dvořák.

Pokračuje také přeměna firmy na holdingové uspořádání. Do samostatných firem se mají vyčlenit odbavení, chartery a údržba letadel. Částí, které pracují hlavně pro třetí strany a nejsou podstatné pro hlavní činnost firmy, tedy pro linkovou přepravu cestujících, se firma bude chtít zbavit. Má se to týkat například údržby letadlových podvozků.

Uvažovalo se i o vyčlenění a případném prodeji charterové divize. Dnes ale pravděpodobně Exim Tours, jediný velký klient této divize, oznámí, že přechází ke konkurenční společnosti Travel Service. ČSA tak zůstanou pouze malé cestovní kanceláře a význam charterové divize poklesne. Aerolinie tvrdí, že by pokračování spolupráce s Exim Tours nebylo pro ČSA výhodné.