Výkonný ředitel sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg vystoupí zítra výjimečně před světovou reklamní komunitou. Právě pomocí reklamy se totiž Facebook snaží zvýšit své zisky.

Zuckerberg, který se pohybuje více v prostředí softwarových vývojářů než ve světě reklamy, převezme na Lions International Advertising Festivalu, který se koná tento týden ve francouzském Cannes, ocenění "Mediální osobnost roku".

Letošní ročník festivalu bude zajímavý především proto, že se ho zúčastní dosud nejvíce společností, které platí reklamním agenturám za jejich služby. Své semináře zde uspořádají vedoucí obchodníci společností, jako jsou například Procter & Gamble, Unilever, Kraft nebo Coca Cola, které patří mezi největší světové inzerenty.

Populárnější než Google

Stejně jako reklamní agentury se i jejich klienti zoufale snaží porozumět světu sociálních médií, ve kterém může být značka spotřebiteli vybudována a vzápětí zničena - to vše za kontroly tradičního marketingu.

Přítomnost výkonného šéfa Facebooku v Cannes jasně ukazuje, jak důležitou roli hraje tato sociální síť pro spotřebitelské značky, jejichž postoj k on-line reklamě byl dosud spíše zdrženlivý. Podle údajů firmy Experian Hitwise sesadil Facebook v USA z prvního místa fulltextový vyhledávač Google a stal se tak nejpopulárnější internetovou stránkou letošního roku.

V současné době má Facebook okolo 500 milionů uživatelů a jeho příjmy v loňském roce se odhadují v rozmezí 500 až 800 milionů dolarů. Obrat v letošním roce je pak odhadován na zhruba jednu miliardu dolarů (20,8 miliardy korun).

Jak lépe zpeněžit úspěch

Slovy Iana Maudera, analytika společnosti Enders, "jede Facebook na plný plyn". Mauder dodává: "Reklama jim funguje. Fakt, že se Zuckerberg zúčastní jedné z hlavních reklamních událostí roku, ukazuje, že k celé situaci přistupuje velmi vážně."

Pouhé dva roky poté, co začal Facebook na svých uživatelích skutečně vydělávat, dosáhl jeho příjem z každého registrovaného člena komunity zhruba poloviny příjmu, jaký mají ze svých uživatelů portály MSN nebo Yahoo!. Pokud bychom ovšem počítali čas, který každý uživatel na stránkách této sociální sítě stráví, zůstávají příjmy Facebooku stále daleko za příjmy jiných portálů.

Provozní šéf společnosti Publicis Worldwide Richard Pinder říká, že by Zuckerberg neměl svou prezentaci v Cannes pojmout zbytečně složitě. "Mnoho lidí, kteří dělají velká rozhodnutí, na Facebooku vůbec není. Bojí se ho. Zuckerberg by jim měl vysvětlit, co je to Facebook a proč funguje, a ne je vmanipulovat do role, kdy se kvůli nepřítomnosti na Facebooku budou cítit méněcenní," komentuje situaci Pinder.

David Jones, globální výkonný ředitel společnosti Euro RSCG, uvedl, že nedávný spor o soukromí uživatelů nezpůsobil pokles zájmu o Facebook, který se stále těší velkému zájmu uživatelů. Jones však současně varuje: "Další kauza v souvislosti s ochranou soukromí by mohla situaci Facebooku zkomplikovat. Největší výzvou pro Zuckerberga je, aby zvládl zpeněžit nevídaný úspěch, který zaznamenal."

FT


Další články FT otištěné v HN www.ekonomika.ihned.cz/ft


MEDIÁLNÍ OSOBNOST ROKU
Ocenění "Mediální osobnost roku" převezme zakladatel a výkonný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg zítra na Lions International Advertising Festival ve francouzském Cannes.
FOTO: REUTERS

Související