Na obrazovkách ruských televizí v posledních dnech zazněla nebývalá kritika na adresu běloruského prezidenta Alexandra Lukašenka. Běloruští činitelé na ni regovali pobouřeně. Lukašenko bývá často považován za problematického spojence Moskvy, ale ruské televize ho tentokrát popsaly jako diktátora zapleteného do zmizení politických protivníků.

Kritika předcházela Lukašenkově "kapitulaci" v podobě běloruského přistoupení k celní unii s Ruskem a Kazachstánem bez dalších ruských ústupků.

Televize NTV pod titulem, který by se dal přeložit jako "Kmotrovský tatíček", připomněla, že za Lukašenkovy vlády beze stopy zmizeli jeho někdejší spolupracovníci, kteří přešli na stranu opozice. Například bývalý náměstek předsedy vlády Viktor Gončar a někdejší ministr vnitra Jurij Zacharenko byli uneseni v roce 1999 a od té doby o jejich osudu nejsou žádné informace. NTV rovněž připomněla ruské miliardy na podporu běloruského režimu, Lukašenkovu chválu poměrů v Hitlerově Německu v 30. letech i nemanželského syna.

Současně se v neděli do "posledního diktátora v Evropě", který prý zaprodal svého ruského spojence kvůli "flirtování se Západem", pustil i státní kanál Russia Today, vysílající v angličtině. Oba snímky se sice na běloruské obrazovky nedostaly, ale k vidění jsou na internetu.

Skandál nicméně nezabránil běloruskému prezidentovi v příjezdu do kazašské Astany, kde bylo spuštění další fáze celní unie v úterý slavnostně vyhlášeno. Lukašenko s přistoupením k tomuto svazku s Ruskem a Kazachstánem dlouho váhal, nakonec však ustoupil; běloruský export z více než 90 procent totiž směřuje do Ruska.

Běloruská delegace po příjezdu do Astany vyjádřila pobouření nad "pomluvami", představujícími prý organizovaný "nátlak" Moskvy. "Některé ruské televizní kanály se jen tváří jako nezávislé, ale v podstatě všichni vědí, kdo je řídí. Vylily kbelíky špíny na hlavu státu a na Bělorusko ve snaze vyvinout bezprecedentní informační nátlak," řekl zdroj z delegace běloruské agentuře Belta.

Další spor mezi Moskvou a Minskem na obzoru

"Hlásat bohapustá nařčení proti šéfovi státu je nepřijatelné a zločinné," prohlásil mluvčí běloruského velvyslanectví v Moskvě v rozhlasové stanici Echo Moskvy. Film byl podle něj sestaven z výmyslů a vyjádření, vytržených z kontextu. Mluvčí nicméně vyjádřil naději, že snímky nevyjadřují oficiální ruskou pozici.

Ruští komentátoři nicméně spekulují, zda odvysílání bezprecedentní kritiky na Lukašenkovu adresu nepředstavuje signál, že Moskva se od svého dlouholetého spojence v předvečer prezidentských voleb odvrací. Po nedávných sporech o ruskou ropu a po červnové krizi o tranzit plynu už média věští další spor mezi Moskvou a Minskem, tentokráte prý o dovoz potravinářských výrobků.

Související