V pražském metru se objevila nová reklama. "Komplikují vám registry dlužníků život? Známe cestu, jak z nich ven," slibují samolepky "zázrak". Problém ale spočívá v tom, že kdo se do registrů jednou dostane, několik let z nich nezmizí. Žádná cesta ven v podstatě neexistuje.

Provozovatelé stránek antiregistry.cz chtějí vydělat na neznalosti. Na webu se toho člověk o nabízené službě mnoho nedozví. V podstatě jen to, že má zavolat na linku, kde stojí minuta 60 korun. Namísto někoho, kdo by poradil, se však po vytočení čísla ozve automat.

A výsledek čtyřminutové řeči, která přijde na více než dvě stovky? Informace, že "dlužník" má společnosti, jež ho do seznamu nahlásila, odebrat souhlas s poskytováním osobních údajů.

Tak jednoduše to však nefunguje. "Vymazání z registru je možné až po uplynutí karanténní lhůty," vysvětluje Jan Slatina ze Společnosti pro informační databáze. Ona lhůta přitom trvá ještě několik let po zaplacení dluhu.

Na webovou stránku antiregistry.cz se již od začátku června přitom podívalo tři a půl tisíce návštěvníků. Kolik na svém "prodávání deště" podnikatel Martin Žvak, jenž má registrované telefonní číslo i uvedený P.O.Box, vydělal, se ale HN zjistit nepodařilo. Na své adrese k zastižení nebyl, redakce se mu ani nedovolala.stránka antiregistry.cz

V registru omylem

Uvíznout v registru dlužníků je ovšem skutečný problém. Své o tom ví i Břetislav Michálek z Rožnova pod Radhoštěm. Ten se před pár měsíci pokoušel z databáze dostat dceru, která mu kdysi ručila za půjčku. On ji sice splatil dříve, v několika dílčích splátkách se však opozdil. "Když teď na jaře zjistila, že jí nedají úvěr dříve než v srpnu, kdy uplyne ta lhůta, tak jsem zkusil všechno, aby ji vyškrtli, ale bylo to marné," dodává.

Do registru se člověk může dostat i omylem. Kryštof Válka z Prahy se tam ocitl kvůli nedorozumění s O2. "Pak jsme si to vysvětlili a oni se mi i omluvili, ale mezitím mě tam už nahlásili," vysvětluje Válka.

V případě registru Solus, jenž shromažďuje zadlužené klienty bankovních i nebankovních finančních institucí nebo například telefonních operátorů, tam lidé zůstanou tři roky. U bankovního (CBCB) a nebankovního registru (LLCB), který zaznamenává i celkovou platební historii klientů, dokonce čtyři roky.

"My jsme existenci té stránky zaznamenali, ale sliby o rychlejším vyškrtnutí jsou nereálné," řekla HN Zuzana Pečená z CBCB a dodala, že jejich společnost právě připravuje prohlášení, v němž chce klienty před podobnými službami varovat.

Lidí, kteří se na ně mohou potenciálně nachytat, je totiž dost. Jen v Solusu má záznam každý desátý Čech, tedy asi milion lidí.

Podobnou službu již kdosi inzeroval před čtyřmi lety. Solusem podané trestní oznámení, však bylo nakonec odloženo. A problém v tom nevidí policie ani nyní. "Důvod k zahájení trestního řízení tam není," uvedla mluvčí policie Pavla Kopecká.