Cestovní kanceláře musí klientům bezplatně zajistit ubytování, dopravu a další služby v případech, kdy zájezd ovlivní takzvaná vyšší moc, například přírodní pohroma. Vyplývá to ze společného stanoviska, které v pondělí zveřejnila ministerstva pro místní rozvoj a průmyslu a obchodu. 

"Drtivá většina cestovních kanceláří už to dělá," reagoval mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamura. Upozornil ale na to, že evropská legislativa je v tomto nejednotná: zatímco leteckým společnostem povinnost postarat se při podobných událostech o své klienty stanoví, v případě cestovních kanceláří nechává toto rozhodnutí na legislativě jednotlivých států. A toho právě české úřady nyní využily.

Důvod rozdílných pravidel je v historii přijímání evropské legislativy: Zatímco pro letecké společnosti platí nová legislativa z roku 2004, kde je povinnost se za všech okolností o klienty postarat, zakotvena, pravidla pro cestovní kanceláře jsou již přes dvacet let stará a s něčím podobným nepočítají.

Pravidla pro cestovky jsou přísná

Prohlášení ministerstev se týká například případů, kdy si klienti musejí neplánovaně prodloužit pobyt. Taková situace nastala na jaře, když byl kvůli sopečnému popelu zastaven na řadu dnů letecký provoz nad Evropou.

V takových případech musí CK podle českých úřadů zajistit dopravu zpět, nemusí přitom ale využít stejný dopravní prostředek. Pokud ale "cestovka" zařídí levnější dopravu, musí klientovi proplatit rozdíl, v případě využití dražšího prostředku ale náklady navíc nesmí klientům naúčtovat.

"Není-li možné zajistit náhradní dopravu v původně stanoveném dni odjezdu, potom je cestovní kancelář povinna bezplatně poskytnout náhradní ubytování a stravování až do doby, než zajistí náhradní dopravu zpět," píše se v prohlášení.

Stanovisko se týká i případů, kdy kvůli vyšší moci není možné poskytnout velkou část služeb sjednaných v cestovní smlouvě. Cestovní kancelář potom musí na své náklady zajistit, aby zájezd mohl pokračovat. Například rekreanty přestěhuje jinam, kde živly nehrozí. Pokud ale klient takové opatření nepřijme, musí ho "cestovka" dopravit domů a vrátit příslušnou částku.

Zájezdy to prý nezdraží

I když podobné události jako omezení dopravy kvůli výbuchu sopky či stávky jako nyní Řecku a k tomu povinnost postarat se o klienty působí cestovkám značné finanční problémy, Okamura nepředpokládá, že by kvůli tomu zájezdy zdražily.

„Je tak velká konkurence na trhu, že si to nikdo nedovolí,“ uvedl. A dodal, že ani pojišťovny žádný podobný produkt – tedy náhradu zvýšených nákladů kvůli nepředvídatelným událostem a přírodním katastrofám – nenabízejí. „Ale to se může třeba změnit,“ podotkl.

Soude, řekni jak dál

Rozdílnými pravidly pro cestovky a letecké společnosti se nyní bude zabývat Evropský soudní dvůr. Na něj se obrátily právě cestovní kanceláře, které požadují jasnější pravidla. „Evropská asociace cestovích kanceláří, jejímž jsme členem, už požádala Evropský soud, aby ten výklad sjednotil. V každé zemi je totiž jiný. Klienti i cestovní kanceláře tak tápou,“ uvedl Okamura.

Jenže kromě toho, že by se pravidla pro cestovní kanceláře v celé EU zpřísnila po vzoru leteckých společností, je tu i druhá možnost: A to, že se naopak uleví leteckým společnostem.

Evropská komise totiž po výbuchu islandské sopky, který na několik týdnů ochromil leteckou dopravu nejen v Evropě ale po celém světě, došla k tomu, že uvedené požadavky jsou pro letecké společnosti příliš tvrdé. A uvažuje o tom, že by se pravidla pro podobné nepředvídatelné události změnila.

„Už v červnu Evropská komise připustila, že to nařízení z roku 2004 nepočítalo s tak dlouhým přerušením dopravy a opakování podobné situace by mohlo vést ke krachům leteckých společností,“ upozornil Okamura.