První kanál ruské televize v neděli večer do krajnosti vystupňoval svou kritickou kampaň proti běloruskému prezidentovi Alexandru Lukašenkovi. Televizní stanice kontrolovaná vládou ho přirovnala k diktátorům Adolfu Hitlerovi a Josifu Stalinovi a uvedla, že Lukašenko trpí duševní chorobou.

Lukašenko je paranoik, který přeceňuje vlastní význam a není schopen rozpoznat dopad svých skutků, prohlásil v televizním pořadu Vremja ruský psycholog Dmitrij Ščigelskij. "Projevuje se u něj psychopatie, tedy nemoc, kterou trpěli Adolf Hitler a Josif Stalin," poznamenal. Jeho kolegyně Varvara Morosanovová zase nalezla v Lukašenkově chování známky sadismu.

První kanál, který je v Rusku nejsledovanější televizní stanicí, se tak fakticky připojil ke kampani televize NTV, která minulý týden vysílala už čtvrtý díl seriálu Kmotrovský tatíček. Série dokumentů se věnuje údajným Lukašenkovým kauzám, mezi které stanice řadí únosy lidí i politické vraždy.

Dojde k Lukašenkovu znovuzvolení?

Útočná diskreditační kampaň je podle ruských médií zacílená k prosincovým prezidentským volbám, v nichž Lukašenko bude usilovat už o čtvrtý mandát. Kreml podle tisku očividně ztratil naději, že v Minsku najde v osobě Lukašenka loajálního spojence a snaží se do předvolební kampaně nepřímo zasáhnout.

Podle běloruských médií je ale Lukašenkovo znovuzvolení i navzdory ruskému odporu vysoce pravděpodobné.

Na konci panování Borise Jelcina v pozdních 90. letech byl známý pojem „televizní války“. Moderátoři hlavních zpravodajsko-analytických relací v nich vylévali kýble špíny na politické oponenty svých majitelů. Po příchodu Vladimira Putina k moci tato praxe skončila spolu s nezávislostí televizí a nejznámější moderátoři se museli podívat po jiném zaměstnání.

Nedávno se jeden z nich, Sergej Dorenko, který měl přezdívku Telekiller, objevil znovu na televizních obrazovkách. Tvrdě zaútočil na moskevského starostu Jurije Lužkova. Toho pak prezident Dmitrij Medveděv nedávno sesadil.

Související