Evropská komise žene Českou republiku k evropskému soudu kvůli výběru vojenských transportních letadel CASA. Praha, jak vyplývá ze čtvrtečního prohlášení komise, nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek. Podle komise mělo Česko letadla vybrat na základě celoevropského tendru, ale místo toho o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodlo bez výběrového řízení.

Premiér Petr Nečas v reakci na dotaz, zda Česku nehrozí kvůli žalobě EK to, že by muselo letadla vrátit, nejprve v žertu podotkl: "Je otázka, jestli by to pro armádu nebylo dobře."

Vzápětí již vážně dodal, že Praha musí nejprve počkat, až jí bude rozhodnutí doručeno. "Což bude trvat možná až dva měsíce. Teprve poté samozřejmě zaujmeme k tomu stanovisko, ale pozice ministerstva obrany je taková, že jsme příslušným a správným způsobem využili výjimek z příslušné evropské směrnice," dodal.

Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) o žalobě ví, avšak ministerstvo se k ní vyjádří, až ji obdrží a prostuduje.

"Platí stanovisko, které odeslala ještě vláda Jana Fischera. Dál to zatím nebudu komentovat, protože stanovisko ze středy ještě nemáme k dispozici," řekl ČTK a České televizi Vondra. Fischerova vláda se za nákup transportních letadel postavila. "Já si myslím, že teď na tom rozhodně nemáme co měnit," dodal Vondra.

Česku hrozí pokuta

Podle Bruselu Česko svým postupem pravděpodobně plýtvalo penězi daňových poplatníků. Pokud by Soudní dvůr EU v Lucemburku uznal výtky komise za oprávněné, pak by Česku hrozila finanční pokuta.

"Evropská komise je znepokojena tím, že Česká republika porušila předpisy EU o zadávání veřejných zakázek, když veřejnou zakázku na čtyři vojenská dopravní letadla neotevřela konkurenci v rámci celé EU," píše se v prohlášení komise, která v EU dohlíží na dodržování volné hospodářské soutěže a dalších pravidel. Podle Vondry jde o otázku legitimity výběru a právní otázku.

Pořízení čtyř transportních letadel CASA C-295M, vyráběných konsorciem EADS, schválila loni bývalá vláda Mirka Topolánka. Obchod byl terčem kritiky od samého začátku. Napadl jej mimo jiné italský výrobce transportních letounů Spartan, jenž o zakázku rovněž usiloval, ale česká vláda se nakonec rozhodla, že výběrové řízení nevypíše. Český antimonopolní úřad navíc nyní zkoumá smlouvy o servisu letounů CASA, který opět bez výběrového řízení připadl společnosti Omnipol.

Evropská komise věc předává soudu z toho důvodu, že Česko do Bruselu neposlalo v požadované lhůtě uspokojivou odpověď. Komise zdůraznila, že podle unijních předpisů musejí být zaručeny jak co nejúčinnější využívání veřejných peněz, tak i spravedlivý přístup k veřejným zakázkám.

Soud případy posuzuje zhruba rok a půl

Soudní dvůr EU v Lucemburku podle jeho mluvčího Balasze Lehoczkého doposud žalobu Evropské komise nedostal, jak zjistily HN.

Obvyklé je, že soud takový případ posuzuje zhruba rok a půl. Než stát dostane pokutu, tak jsou nutné dva procesy. V prvním se posuzuje podstata, tedy zda má pravdu členský stát, nebo Evropská komise. A pokud vyhraje komise, pak následuje druhý proces, kde musí komise stát zažalovat o výši pokuty.

Konkrétní výtka Praze se týká toho, že podle unijních norem musejí být veřejné zakázky převyšující určitou hodnotu zadávány v řízení v celé EU. Existují výjimky, avšak pouze v případech, kdy by veřejné nabídkové řízení ohrozilo základní bezpečnostní zájmy státu.

Češi se domnívali, že vzhledem k tomu, že letouny měly být určeny pro vojenské mise, tedy pro ochranu zájmů ČR, nebylo veřejné řízení nutné. "Členský stát se však nemůže od standardních předpisů o zadávání veřejných zakázek automaticky odchýlit jen proto, že nakupuje vojenské zařízení. Musel by prokázat, že jeho základní bezpečnostní zájmy ohrožuje samo nabídkové řízení," vysvětlila svůj postoj komise.