Přes 13.000 kilometrů urazila čtveřice elektrických vozidel, když překonala nejen celou východní Evropu, ale také Rusko, Kazachstán a poušť Gobi. Přestože za jejich volanty nikdo neseděl, nezabloudila a z Itálie do Číny dojela dve čtvrtek na výstavu Expo v Šanghaji, informovala agentura AP.

Čtveřice dodávek byla vybavena zařízením na akumulaci sluneční energie a také sedmi kamerami, jejichž úkolem bylo společně vyhledávat překážky, aby se jim vozidla mohla vyhýbat. Celá akce byla součástí pokusu, jehož konečným cílem je zlepšit bezpečnost na silnicích i pokrok automobilových technologií.

Auta bez řidičů nezastavila hustá doprava, ani komplikace na silnicích

Senzory v automobilech umožnily navigaci v extrémních podmínkách na špatných silnicích, v husté dopravě i při špatném počasí. Zároveň shromažďovaly údaje pro pozdější analýzu a další výzkum. Studii sponzoruje evropská rada pro výzkum.

"Neznali jsme cestu, tedy jaké budou ty silnice a jestli najdeme dobré silnice, narazíme na hustý nebo průměrný provoz, šílené nebo běžné řidiče, bylo toho hodně," prohlásila Isabella Fredrigaová, výzkumná inženýrka projektu.

Dodávky neměly řidiče ani mapy a výzkumníci se vezli jen jako cestující. Do experimentu přitom museli zasahovat jen zřídka - například když se dodávky ztratily v moskevské dopravě nebo při průjezdech přes stanice vybírající mýto.

Počítačový vizuální systém automaticky přizpůsoboval rychlost a směr

"Naší myšlenkou bylo procestovat dlouhou trasu, přes dva kontinenty, různými státy, v různých dopravních podmínkách, různé infrastruktury. Tak můžeme mít spoustu situací, v nichž systém otestujeme," prohlásil Alberto Broggi z univerzity v italské Parmě, která se na projektu podílela.

Počítačový vizuální systém analyzoval informace ze senzorů a automaticky přizpůsoboval rychlost a směr. Použité technologie mohou být využity nejen při zlepšování řidičských dovedností, ale také v zemědělství, hornictví či stavebnictví.

Dodávky jely maximální rychlostí 60 kilometrů v hodině a jejich systémy musely být dobíjeny osm hodin po dvou až třech hodinách jízdy.