Jedna ze dvou bomb vyslaných z Jemenu minulý týden byla již předtím převážena na dvou dopravních letadlech, teprve poté došlo k jejímu zabavení v Dubaji, uvedla to společnost Qatar Airways. Zařízení bylo přepravováno letadlem Airbus A320 z hlavního města Jemenu, Sanaa do Dauhá, odkud putovalo jiným letadlem společnosti Qatar Airways do Dubaje, zde bylo teprve zabaveno policií. Použitá výbušnina PETN se velmi obtížně odhaluje pomocí běžných letištních bezpečnostních prověrek.

Druhé zařízení bylo nalezeno na letišti East Midlands ve Velké Británii. Obě bomby byly skryté uvnitř náplně v tiskárně. Až dosud si všichni mysleli, že oba přístroje byly přepravovány pomocí nákladních letadel.

Britské úřady tvrdí, že bomba zadržena ve Velké Británii byla určena k výbuchu během letu. Jemenské úřady nyní vyslíchají studenta, který je poderželý z odeslání obou výbušnin.

Bomby asi vyrobil expert Al-Káidy

Expert na výrobu bomb ze Saúdské Arábie, o němž se soudí, že spolupracuje s odnoží Al-Káidy na Arabském poloostrově, je klíčovým podezřelým v případu dvou bombových zásilek, které se měly z Jemenu letadlem dostat do Spojených států. Oznámily to v neděli americké zdroje.

Osmadvacetiletý Ibrahím Hasan Asírí, který je na saúdskoarabském seznamu hledaných teroristů, je bratrem sebevražedného útočníka, který se loni pokusil zabít saúdskoarabského prince Muhammada ibn Najífa zastávajícího funkci náměstka ministra vnitra.

Při tomto útoku, právě tak jako při pokusu o atentát na dopravní letadlo směřující o loňských Vánocích do Detroitu, byla použita silná výbušnina pentaerythritol-tetranitrát (PETN), kterou zřejmě jemenská větev Al-Káidy s oblibou používá. Rovněž jedna ze dvou zásilek, které byly tento týden zadrženy na cestě z Jemenu do synagog v Chicagu, obsahovala PETN.

Bomba byla skrytá v tiskárně

Případ dvou zásilek s výbušninami, které byly ve čtvrtek zadrženy v Dubaji a Velké Británii a směřovaly z Jemenu do Spojených států, se zdá mnohem rozsáhlejší, než se původně předpokládalo. Balíčky byly zřejmě součástí většího teroristického plánu.

Vyšetřovatelé v jemenské metropoli Saná zadrželi během soboty 26 dalších podezřelých zásilek a vyslechli neupřesněné množství pracovníků přepravní letecké společnosti i zaměstnance nákladové části mezinárodního letiště v Saná.

Balíček odhalený ve čtvrtek v Dubaji obsahoval tiskárnu do počítače s výbušninou a roznětkou a nesl stopy teroristické organizace Al-Káida. Trhavinou byl pentaerythritol-tetranitrát (PETN) ukrytý v tiskárně a v náplni do ní, sdělila dubajská policie.

"Balíček byl připraven profesionálně, včetně elektrického obvodu, který byl napojen na SIM kartu mobilního telefonu v tiskárně. Tento způsob přípravy bomby nese stopy metod Al-Káidy," uvádí se v prohlášení dubajské policie.

Britský premiér David Cameron vyslovil přesvědčení, že nálož byla připravena tak, aby explodovala v letadle. Zatím podle něho není důkaz, "že byla vytvořena pro výbuch nad britským územím, ale samozřejmě to nemůžeme vyloučit".

Britská ministryně vnitra Theresa Mayová v souvislosti s nebezpečnou zásilkou zadrženou na letišti East Midlands nedaleko Londýna oznámila, že Británie zastavuje okamžitě jakýkoli přesun dopravních letounů bez doprovodu z Jemenu do Británie nebo přes ni.

PETN je silná a nestabilní výbušnina, kterou lze odpálit roznětkou nebo teplem. Explodovat může již při 175 stupních Celsia. Patří ke skupině moderních výbušin, které se používají samotné nebo ve směsích. K těm se řadí i semtex, plastická trhavina vyvinutá v minulém století v Československu a oblíbená mezi teroristy pro svou obtížnou zjistitelnost.

PETN byl loni o Vánocích použit při nezdařeném pokusu nigerijského islámského radikála vyhodit do vzduchu letadlo směřující z Amsterodamu do Detroitu. Stejná trhavina byla objevena v botách Brita obviněného, že se v prosinci 2001 pokusil o atentát v letadle z Paříže do Miami.

Zpřísněná bezpečnostní opatření

Prezident Barack Obama zdůraznil, že zpřísněná bezpečnostní opatření v letecké dopravě budou uplatňována tak dlouho, jak to bude zapotřebí.

K takovým opatřením v sobotu přistoupil například Egypt, kde pracovníci letišť začali ručně prohledávat veškerá zavazadla směřující do země i vypravovaná do zahraničí. V hledáčku mají především zásilky z Jemenu.

Americké společnosti UPS a FedEx, největší světoví nákladní dopravci, v jejichž letounech byly ve čtvrtek nebezpečné zásilky objeveny, oznámily, že zastavují leteckou dopravu z Jemenu. Zároveň byly uzavřeny jejich jemenské pobočky.

Jemenští představitelé v sobotu prohlásili, že jsou odhodláni společně s mezinárodním společenstvím bojovat proti terorismu. Právě v Jemenu mají islamistické skupiny napojené na Al-Káidu a nepřátelské vůči Spojeným státům silné zázemí. Vznikly zde údajně i plány loňského útoku na letoun na lince Amsterodam-Detroit.

Zásilky z Jemenu se prý už do Německa nedostanou

Německá vláda ujistila, že od nynějška zabrání, aby do země ještě přišly nějaké letecké zásilky pocházející z Jemenu. V noci na neděli to oznámil německý ministr vnitra Thomas de Maiziére.

"Federální vláda ujišťuje, že od nynějška žádná letecká zásilka pocházející z Jemenu se už do Německa nedostane," prohlásil ministr po objevení podezřelých zásilek, které směřovaly do USA. Zásilka zadržená nedaleko Londýna byla podána v Jemenu, odkud putovala do německého Kolína nad Rýnem, a dále měla směřovat do USA. Německé úřady už v pátek uvedly, že jsou přesvědčeny, že jejich země terčem útoku teroristů nebyla.

Generální ředitelství francouzské civilní dopravy oznámilo v sobotu obdobné opatření, k němuž sáhlo Německo. Belgie zase požadovala zvýšenou opatrnost, pokud jde o lety do Jemenu a z Jemenu, jež směřují do USA.

Nákladní letadla jako cíl

Nový nápad al-Káidy zapojit do svých plánů nákladní letadla, není pro americké úřady dobrou zprávou. Pro nákladní leteckou dopravu totiž momentálně neexistují celosvětově platné bezpečnostní standardy. Ačkoliv převážený náklad prochází kontrolou, obvykle se jedná jen o nasvícení rentgenem. Na výbušniny se prohledává jen výjimečně, už jen z kapacitních důvodů.

Jak podotýká německý server Spiegel, náklad velkých mezinárodních dopravců je často automaticky považován za bezpečný a někdy kontrolami vůbec neprochází.

Relativně nejlepší situace je v zemích, jejichž letiště mají nejpřísnější bezpečnostní standardy. Například na londýnském letišti Heathrow podle agentury AP je náklad všeobecně skladován minimálně 24 hodin, což poskytuje dostatek času na jeho zkontrolování.