V roli nových kritérií pro uzavření životní pojistky amerických pojišťoven by se mohly uplatnit i údaje o klientových nákupních návycích či informace ze sociálních sítí, jako je třeba Facebook. Informoval o tom deník The Wall Street Journal (WSJ).

Jestli hodnotit klienty podle těchto poněkud spornějších údajů, by se mělo rozhodnout na základě testů, které v současnosti probíhají. Pokud testy dopadnou dobře, mohlo by se při posuzování životních vyhlídek a zdraví lidí upustit od pracného a namáhavého zkoumání vzorků krve a moči, což je současný způsob.

Novou metodu ve Spojených státech prověřuje několik firem. Jednu z největších zkoušek provedla tamní pobočka britské společnosti Aviva. Zkoumala údaje o 60 000 žadatelích o pojištění z poslední doby.

Podle WSJ její systém prediktivního modelování, který částečně vycházel z údajů o spotřebním a dalším chování těchto lidí, dosáhl velmi přesvědčivých výsledků.

Firmy sledují nic netušící spotřebitele a marketingově z nich těží

O informace o jednotlivých spotřebitelích přitom ve Spojených státech není nouze. Specializované firmy o Američanech – často bez jejich vědomí a stále více na internetu – shromažďují mnoho údajů, jež pak dále prodávají k marketingovým účelům.

Jde například o záznamy o nakupování na internetu či prostřednictvím prodejních katalogů, předplatném časopisů, aktivitách ve volném čase či informace z profilů na sociálních sítí. Pojišťovnám by tato data mohla pomoci odhalit možná rizika vyplývající ze životního stylu jednotlivců.

Jejich pracovníci přitom tvrdí, že taková analýza by mohla snížit náklady na pojištění a zároveň je zjednodušit. Lidé by totiž nemuseli absolvovat zdravotní prohlídky, které nyní některé z nich od životních pojistek odrazují.

"Když chceme od každého zákazníka dodatečné a často zbytečné informace, jako jsou vzorky krve anebo moči, je pak celý proces méně efektivní a příjemný," míní hlavní pojistný matematik Avivy John Currier.

 

 

Podle WSJ se pojišťovny snaží prodej životních pojistek usnadnit a zlevnit i kvůli poklesu trhu. Odstranění běžných lékařských vyšetření by na jedné žádosti pro pojistku ušetřilo 125 dolarů (zhruba 2250 korun).

Při použití prediktivního modelu vycházejícího z dat Facebooku by prý bylo možné získat podobné výsledky za pět dolarů (90 korun). Celkové náklady na uzavření životní pojistky se v USA pohybují mezi 250 až 1000 dolary (4500 až 18 000 korun).

Nová metoda by urychlila vyřizování žádostí

WSJ nicméně upozorňuje na to, že využívání dat o spotřebním chování spotřebitelů při uzavírání pojistek by mohlo narazit u úřadů. Americké zákony sice příliš neregulují shromažďování údajů o nich, pokud by ale tato data sloužila při prodeji pojištění, podléhala by přísnější kontrole.

Spotřebitelé totiž mají nárok na ochranu, pokud je kvůli takovým informacím odepřeno pojištění, anebo dostanou vyšší sazbu. Mohou například zpochybnit úplnost informací, na jejichž základě pojišťovna jednala.

Pojišťovny ale zdůrazňují, že databáze o lidech by nepoužívaly ke konečnému rozhodnutí o žadatelích o pojistku. Nová metoda by podle nich spíše urychlila vyřizování žádostí u jednotlivců, u nichž by z dat vyplývaly dobré vyhlídky. U ostatních lidí by se dále využívaly tradiční metody. Zatím navíc není jasné, zda pojišťovny nakonec nový způsob hodnocení klientů vyhodnotí jako použitelný.