Ve vestibulu metra na pražském Karlově náměstí zastavuje revizor Jana Skořepu. Místo předložení jízdenky pětadvacetiletý mladík stahuje mikinu a suverénně předvádí revizorovi své triko s nápisem Jedu načerno! A s úsměvem si nechává dát pokutu. Pak vytahuje mobil a ještě trvá na společné fotografii s revizorem.

Skořepa využil kampaně firmy Natriko.cz. Ta slibuje, že každému, kdo si koupí její tričko s nápisem Jedu načerno! a nechá se v MHD chytit bez platné jízdenky, proplatí pokutu.

"Podmínkou ale je, že se musí s revizorem vyfotit a fotografii i s okopírovanou účtenkou za pokutu nám poslat. Pokutu mu pak obratem proplatíme," říká Michal Strnad, provozovatel internetového obchodu natriko.cz, který nabízí trika s netradičními potisky.

"Revizoři mě chytili počátkem srpna. Byla ale docela zima, takže jsem měl přes triko ještě mikinu. Když jsem ji sundal a ukázal jim triko, tvářili se dost překvapeně, vůbec nevěděli, o co jde," popisuje Skořepa.

Je to dobrý byznys

"Jeden z revizorů, po němž jsem chtěl, aby nás vyfotil, byl trochu nepříjemný a do focení se mu nechtělo. Řekl jsem ale, že jinak jim nedám občanku, tak nakonec svolil. Pokutu devět set padesát korun mi firma proplatila hned v hotovosti," vzpomíná Skořepa. Firma chce časem na svém webu zveřejnit galerii portrétů revizorů s chycenými zákazníky. Kampaň údajně nechápe jako navádění k přestupkům, ale jako hru.

Od srpna, kdy firma s reklamní kampaní začala, se prodalo 452 triček pro černé pasažéry. Pokutu si nechali proplatit zatím jen čtyři z nich. Vzhledem k tomu, že jedno triko stojí 298 korun, znamená to pro firmu zisk 134 tisíc oproti necelým čtyřem tisícům zaplaceným na pokutách. 

 

Navíc firma teď rozjela kampaň na facebooku, takže v posledních týdnech prodeje rychle stoupají. "Ano, zatím se to vyplatí. Hlavně zákazník si často nekoupí jen toto tričko, ale i jiné z naší nabídky, takže zatím je kampaň skutečně úspěšná. Očekáváme ale, že největší nápor žádostí o proplacení teprve přijde. Chvilku trvá, než revizor naše ,tričkaře’ chytne," říká Strnad a dodává, že na každé tričko se vztahuje jen jedna proplacená pokuta. "Neznamená to, že budeme lidem hradit jízdu načerno do konce života," upozorňuje Strnad.

Dopravní podnik se zlobí

Zatímco firma si kampaň pochvaluje, pražský dopravní podnik už tak nadšený není. "Je nám úplně jedno, v čem lidé cestují. Naším cílem je, aby měli pasažéři platné jízdenky," říká mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

"Kampaň té firmy se nám nelíbí. Striktně nedoporučujeme revizorům, aby se nechávali fotit. Mnozí z nich tu práci dělají, aniž by to jejich blízcí věděli. Navíc, když to firma zveřejní na svých stránkách, budou pro pasažéry lehce rozeznatelní," říká Vysoudilová, podle které se většina revizorů vyfotit nenechá. "Zatím máme jen jedno hlášení, že by se revizor nechtěl vyfotit. Spíš máme zprávy o tom, že to berou jako zábavu, jako hru," říká ale Strnad.

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) ovšem upozorňuje, že když revizor nedá výslovný souhlas s uveřejněním na stránkách firmy, nesmí firma fotku vystavit. "Zveřejnění bez jejich svolení by bylo v rozporu s občanským zákoníkem," říká mluvčí ÚOOÚ David Pavlát. Proto firma plánuje, že bude nechávat revizory podepsat ještě písemný souhlas se zveřejněním. To ale pravděpodobně zbrzdí ochotu revizorů nechat se od "tričkařů" portrétovat.

Firma chce svůj nápad ještě rozvinout. "Po grafické stránce se nám tričko tolik nelíbí. Naši designéři teď připravují novou, podstatně hezčí podobu. A možná bude i víc variant," plánuje Strnad.