Naši Pražané nám rozumějí, mohly by známý mozartovský výrok parafrázovat luxusní módní značky. Právě na nejznámějším českém luxusním bulváru, Pařížské ulici ústící do Staroměstského náměstí, se reputace Prahy coby bohatého evropského města projevuje snad nejvíce. Butiků prestižních značek přibývá. Krize nekrize.

Kdo by si však myslel, že je Pařížská především nablýskaným lákadlem pro solventní zahraniční turisty, byl by na velkém omylu. V luxusních buticích značek Gucci, Louis Vuitton nebo Dior je slyšet převážně čeština. Ani obvyklé klišé o "prázdných prostorách bez zákazníků" neplatí. Zejména v předvánočním období bývá v osvětlených a vyzdobených obchodech zcela plno. A to i přesto, že luxusní zboží vyjde často levněji v zahraničí - být viděn při nákupech v Pařížské zkrátka patří v určité společnosti k dobrému tónu.

Zejména v posledních letech se poměr klientely v luxusních pražských buticích obrátil zcela ve prospěch českých zákazníků. "Dlouho to bylo půl na půl. K obratu ve prospěch české klientely definitivně došlo před dvěma nebo třemi lety. Češi teď tvoří výrazně nadpoloviční většinu zákazníků našeho pražského butiku," potvrzuje Martina Lewis, která v Česku zastupuje luxusní francouzský módní dům Louis Vuitton.

Ten před časem v Pařížské rozšířil svůj obchod. "Čeští zákazníci se k nám navíc opakovaně vrací, nakupují tu vánoční dárky, nechávají si šít modely na zakázku. Vuitton si v Praze vybudoval zcela stabilní základnu. Kupní síla zde neoslabila ani v době krize, ba naopak," doplnila Martina Lewis.

Její slova potvrzují i konkurenti. Před časem se v Pařížské s úspěchem otevřel velký "concept store" s názvem Simple, který do Česka přivezl značky jako Givenchy či Chloé. Svůj butik tu má i italská Prada. Namísto malého butiku s omezeným sortimentem, kterým podobné značky na novém trhu obvykle začínají, Prada v Praze rovnou otevřela několikapodlažní obchodní dům.

"Nebylo se čeho bát, věděli jsme, že Pražané jsou na luxus dávno připraveni. Proto jsme se tehdy rozhodli na český trh vstoupit rovnou ve velkém," uvádí Stefano Cantino, šéf marketingu společnosti Prada. "Kdekoho to překvapilo, ale hned první čísla o prodeji nám potvrdila, že jsme se rozhodli správně. Český trh je velmi dynamický," dodal.

Z bohaté Prahy řada módních značek ovládá celý středoevropský region. "Praha se pro nás stala branou do tohoto regionu, čekali jsme nejdřív na reakce zdejších zákazníků, a podle nich jsme začali studovat třeba trh v polské Varšavě či maďarské Budapešti," doplnil marketingový šéf Prady.