Není to sice ještě Lukašenko, ale ve své zemi zavádí "ruské poměry". Tak popisují maďarského premiéra některé evropské deníky, které si v moment předání evropského předsednictví všímají především ekonomických potíží Maďarska a nedávno přijatého sporného mediálního zákona.

"V Budapešti vstoupil v platnost náhubkový zákon proti svobodě tisku, jehož styl srovnávají v Berlíně s ruskými poměry á la Putin - a to zrovna v den, kdy premiér Viktor Orbán přebírá předsednictví EU," píše italský deník La Repubblica. "A jako by to nestačilo: (v Budapešti vládne) xenofobní, primitivní antikapitalismus a jednotné zdanění, které slibují hospodářský vzestup nehledě na varování ekonomů před přetaženému rozpočtovému schodku," pokračuje list a vypočítává další problémy:

"Omezování justice a nacionalistické tóny zneklidňují sousedy Maďarska. Ale Orbán jde dál odhodlaně a bez skrupulí, posedlý mocenským instinktem, jak mu vytkla německá kancléřka. A přesto Brusel jen přihlíží a mlčí," uzavírá italský deník.

Ruské poměry

Renomovaný polský deník Gazeta Wyborcza vidí v politice Viktora Orbána "zátěž, která Maďarsku ztěžuje start do předsednictví EU a může je přivést vniveč". V době poznamenané politickou i hospodářskou krizí "je po dobrém vedení v Evropě obzvláštní poptávka". "Maďarsko bude muset prosazovat rozličná rozhodnutí, která se týkají hospodářství. Bude země, která zůstává mimo eurozónu a trpí velmi nízkou úvěrovou kredibilitou, schopna sanovat ekonomiku unie? Tomu věří sotvakdo," uzavírá list.

Rakouský deník Der Standard vidí v maďarské mediální oblasti "ruské poměry". "S Novým rokem převzala předsednictví v EU země, která právě vyřadila jednu z nejdůležitějších hodnot, svobodu médií," komentuje liberální list, který Budapešti vytýká i to, že přešla kritiku mlčením. Připomíná však také, že Orbán si to může dovolit, protože Brusel mu "v mediálních otázkách nic nevytýká", neboť EU zasahuje jen v případě ohrožení hospodářské soutěže. Der Standard vyzývá k tomu, aby bruselští úředníci a politici tento postoj přehodnotili, protože podobnými potížemi netrpí jen Maďarsko, ale třeba také Itálie, kde "zacházení Silvia Berlusconiho s (veřejnoprávní televizí) Rai odpovídá praxi Vladimíra Putina".

Konzervativní rakouský deník Die Presse ale soudí, že "Orbán jistě není nějakým Lukašenkem". "Tak zcela mimo civilizovaný a demokratický rámec jako běloruský diktátor nemůže a nechce pravicově konzervativní Maďar dojít," míní deník.

Politicky vyvážené zpravodajství

Dva maďarské deníky dnes na platnost "náhubkového" zákona reagovaly protestem na svých prvních stránkách. Népszabadság na titulní straně napsal pouze větu "V Maďarsku skončila svoboda tisku", a zopakoval ji ve všech 23 oficiálních jazycích EU. Z německého tisku se k němu připojil deník Der Tagesspiegel, který ze solidarity otiskl stejnou titulní stranu.

Deník Népszava naopak na titulní straně po svobodě tisku volá maďarsky a anglicky. "Doufáme, že si EU uvědomí protidemokratičnost opatření a přijme vlastní opatrná a diplomatická rozhodnutí, i když si velká většina maďarského lidu situaci neuvědomuje," píše list.

Nový zákon staví všechny televizní a rozhlasové stanice, denní tisk i zpravodajské portály pod dohled státního úřadu pro média NMHH. Přikazuje médiím "politicky vyvážené" zpravodajství a za nedodržení tohoto požadavku stanovuje mimo jiné pokuty ve výši až 200 milionů forintů (přes 18 milionů korun).

Související