Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připustil výrazný architektonický zásah do budovy bývalého Federálního shromáždění. Je podle něj možné uvažovat o zbourání moderní budovy tak, aby byla odhalena plodinová burza, která je skryta v objektu. Označil to za jednu z možných variant budoucího vývoje horní části Václavského náměstí. Řekl to na pátečním žofínském fóru nazvaném Vize pro Prahu 2010 - 2014.

Primátor zároveň uvedl, že nemá smysl řešit problematiku magistrály v centru Prahy před dokončením vnějšího silničního okruhu. Varianta krátkého tunelu, který by měl zavést dopravu z magistrály u Národního muzea pod zem, je podle něj chybná. Dodal, že problematické je také zavedení mýtného v centru města, dokud nebude dokončen vnitřní městský okruh.

Svoboda mluvil i o dalších problémech Prahy. Uvedl, že nepodporuje dostavbu metra A až na ruzyňské letiště. V současné době to podle něj vypadá tak, že na letiště spíše povede železnice nebo tramvaj.

Zásah do kulturní památky?

Velkou pozornost Svoboda věnoval budově bývalého Federálního shromáždění, která nyní patří Národnímu muzeu. Přístavba, jejímž autorem je významný architekt Karel Prager, je přitom v odborných kruzích považována za velmi zdařilé dílo a ministerstvo kultury budovu prohlásilo za kulturní památku. V roce 2004 byla v anketě časopisu Architekt zařazena mezi deset nejvýznamnějších českých staveb posledních padesáti let.

"Je možné uvažovat o tom, že tam Federální shromáždění, které má v sobě schované tu nádhernou plodinovou burzu, být nemusí," řekl Svoboda. "Bylo by možné odstranit to, co je okolo," řekl. Jeho zbourání by podle něj mohlo odkrýt budovu plodinové burzy. Dodal, že tuto možnost uvedl jako důkaz různých úvah o přestavbě Václavského náměstí, které jsou v současné době na stole.

Architekt: Původní stav už nelze obnovit

Podle architekta Zdeňka Lukeše je přestavba a dostavba bývalé plodinové burzy sama o sobě velmi zajímavým architektonickým a technickým dílem. Podotkl, že budova je památkově chráněna a slouží jako zázemí Národního muzea a Státní opery. "Nápad zbourání nástavby mně tedy připadá zcela absurdní, navíc původní stav z první republiky už stejně nelze obnovit, protože součástí celého komplexu byl i dům, který byl na konci 60. let zbourán," sdělil Lukeš. "Takový nápad snad mohou mít jen nějací ultrakonzervativní architekti nebo někomu vadí, že jde o stavbu z komunistické éry," dodal Lukeš.

Zbourání Federální shromáždění je podle primátora úvaha skupiny architektů. "Je to úvaha, o které jsme tak volně hovořili třeba s ministerstvem kultury," dodal. Jaká z variant úpravy oblasti u Václavského náměstí bude zvolena, záleží na rozhodnutí odborníků, zdůraznil Svoboda s tím, že on se v současné době k žádné z variant nepřiklání.

Primátor: Praha se má otevřít nové architektuře

Řekl také, že Praha by se měla otevřít moderní architektuře. "Musíme si uvědomovat, že město, které je postaveno jenom na historickém jádru a nebude se dále rozvíjet, se stane městem mrtvým. Musíme do něj pustit i moderní architekturu," poznamenal.

Na fóru se dále zastal Žižkovského nádraží a jeho prohlášení za kulturní památku. Město podle něj nedopustí, aby něco, co lze vnímat jako historickou památku, bylo zničeno.

Budova bývalého Federálního shromáždění byla postavena v době první republiky jako sídlo burzy, po roce 1948 v ní sídlilo Federální shromáždění, tehdejší československý parlament, v roce 1995 se do objektu nastěhovalo Rádio Svobodná Evropa.

K původnímu třípatrovému objektu bylo na konci 60. let minulého století podle projektu architekta Karla Pragra přistavěno čtvrté a páté patro, které je posazeno na nosnících a vyčnívá do prostoru. Budovu nyní využívá Národní muzeum, které chce objekt propojit podzemním tunelem se sousední hlavní budovou.

Václavské náměstí jako území klidu

Na řešení problému magistrály, která smogem a hlukem zatěžuje centrum Prahy, má podle Svobody metropole několik let, dokud nebudou dokončeny okružní automobilové městské systémy. Dodal, že v úvahu připadá několik řešení. Za chybný ale označil krátký tunel, který by magistrálu svedl pod zem pouze od garáží Slovan do parku za Národním muzeem. "Auta by vyjela jen o kousíček dál," poznamenal Svoboda.

V úvahu podle primátora připadá zklidnění magistrály tím, že by na ní byly vybudovány zelené pruhy. Václavské náměstí by se mělo v důsledku těchto opatření stát klidným územím.

Zavedení mýtného před dokončením okruhu označil za velmi problematické. "Bude to jen penalizace za něco, co nebudou lidé moct vyřešit," uvedl Svoboda s odkazem na to, že řidiči nebudou mít při průjezdu Prahou možnost výběru.

Související