Stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná. V diskusním pořadu Partie televize Prima to v neděli řekl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Tehdejší memorandum mezi kraji a Fischerovým kabinetem, které má platit do roku 2019, nyní posoudí odborníci a pokud jeho neplatnost potvrdí, tak stát tyto dotace podle Kalouska zruší nebo výrazně omezí. Se zastavením financování regionální železnice nesouhlasí kraje, které jsou připraveny vymáhat plnění memoranda soudně.

Kalousek řekl, že zadal vypracování odborných posudků, zda je memorandum právně závazné. "Nejsem přesvědčen o tom, že je právně závazné. Za předpokladu, že není právně závazné, budu s kraji projednávat výraznou změnu. Buď úplné zrušení nebo redukci této položky," uvedl Kalousek, podle kterého zákonnou povinnost financovat regionální dopravu nemá vláda, ale kraje.

Pokud naopak odborníci dokument vyhodnotí jako závazný, tak stát podle něj bude muset dotace vyplácet. "Pak si pouze povzdechnu, že úřednická vláda přidělala ČR jeden mandatorní výdaj navíc, na který podle mého názoru neměla politické právo," onstatoval Kalousek.

Může za to stavební spoření?

Ministerstvo financí se tento týden rozhodlo požádat vládu, aby kvůli rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření dočasně zmrazila čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z předchozích let, včetně 2,6 miliardy korun na financování ztráty regionální železniční dopravy.

Celkem se podle Kalouska jedná o osm miliard korun. Do 14 dnů pak chce ministr financí vládě předložit definitivní řešení propadu příjmů státního rozpočtu a krajů poté, co bude účastníkům stavebního spoření proti původním předpokladům vyplaceno navíc šest miliard korun.

S postupem ministerstva financí nesouhlasí předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Smlouva mezi kraji a vládou z roku 2009 je podle něj platná. Změnit její parametry lze podle Haška pouze po dohodě všech stran.

"To že pan ministr (Kalousek) usnesením vlády zavázal finance, my bereme jako problém, protože už to jde proti duchu memoranda. Nicméně očekáváme, že budou probíhat jednání," řekl Hašek. Pokud by vláda zastavila financování regionální železniční dopravy, tak kraje podle Haška budou soudně vymáhat plnění této smlouvy. Hašek varoval, že pokud budou dotace redukovány, klesla by dopravní obslužnost v krajích o desítky procent.

Podle Kalouska se ještě bude vybírat, které výdaje ze zablokovaných osmi miliard korun budou kvůli verdiktu Ústavního soudu ohledně stavebního spoření redukovány.

Deficit se rozhodně zvyšovat nebude

Kalousek vyloučil variantu zvýšení deficitu státního rozpočtu. "Nebude-li se to týkat regionální dopravy, tak se to logicky bude týkat nějaké jiné veřejné služby," uvedl Kalousek, podle kterého mezi další možnosti patří například omezení územních dotací, spolufinancování projektů EU či peněz určených na nákup techniky pro hasiče a policisty.

"Rozhodování bude nesmírně těžké," podotkl. 

ROZHOVOR
Miroslav Kalousek o stavebním spoření
Koalice by měla ten cirkus zrušit

Kalousek chce v rámci koalice znovu zahájit diskusi o tom, zda by nebylo dobré zvážit zrušení stavebního spoření, které ministr považuje za přežitý finanční produkt. "Za předpokladu, že nezískám podporu koaličních partnerů, tak předložím návrh zákona o účelovém omezení čerpání stavebního spoření," uvedl Kalousek, podle kterého by tento návrh měl být položen na jednací stůl ještě v letošním roce. 

Ministr financí hodlá zároveň navrhnout snížení státního příspěvku. "Nemohu promarnit příležitost, abych se opět neptal koaličních partnerů, zda bychom se nebavili, když už ne o úplném zrušení, tak aspoň o ještě větším snížení (státního příspěvku) než na dva tisíce korun," řekl Kalousek.

Naopak Hašek míní, že stavební spoření si i nadále zaslouží podporu státu. Je však podle něj třeba dohlédnout na to, aby tyto peníze byly používány výhradně na pořizování či opravu bydlení. 

Koalice už státní podporu stavebního spoření jednou omezila. V rámci úspor ji snížila od roku 2012 na polovinu, pro rok 2010 na ni uvalila 50procentní daň. Proti tomu se postavila ČSSD a podala podnět k prošetření změn ve stavebním spoření k ÚS, se kterým uspěla.